Casanovas i Bingolotto

Vad förknippar du med tätorten Vadstena? Gamla slott, kloster och heliga Birgitta – absolut! Men frågar du den hängivna dansbandsfantasten, så väcker Vadstena alldeles säkert helt andra associationer. Orten har de senaste åren kommit att bli dansbandsgenrens mecka, mycket tack vare deras absolut främsta ambassadörer – Casanovas! I kväll gästar de BingoLotto.

Det finns dansband, och så finns det dansband. Vägen från fritidsgården till dansbandsmusikens allra finaste rum är lång, men Casanovas har tagit klivet, om och om igen. Något som minst sagt har visat sig bära frukt. 2017 belönades bandet med den ärofyllda guldklaven i två kategorier. Inte nog med att man tilldelades priset för "årets dansband", så förärades deras då senaste platta "Ut i livet" med utmärkelsen "bästa album". Det sistnämnde skulle visa sig upprepas två år senare, då för albumet "Vi lever här och nu".

I bandet hittar vi Jimmy Lundberg på gitarr, Hans Plahn på trummor, Stefan Ryding på bas och bandets sångare och producent Henrik Sethsson. Tillsammans utgör de en sällsynt välmeriterat konstellation. År 2015 tog Jimmy emot Guldklaven för årets musiker och 2018 var det Henriks tur att skörda individuella framgångar, då han belönades med samma statyett för årets sångare.

De senaste åren har publikrekorden haglat och bandet har spelat inför fulla hus, från norr till söder. Med hitlåtar som "Drömtjej", "En bättre man", "Vad ska jag ta mig till?" och "dra dit pepparn växer" – den sistnämnda med uppemot 6 miljoner spelningar på Spotify – har man smittat sina lyssnare och sin publik med kronisk dansfeber och helt definitivt etablerat sig som ett av landets absolut främsta dansband.

Söndagen den 6 oktober 2019, kl. 18.00 i TV4