Cashew Vegan Kitchen får Djurens Rätt Lunds vegoutmärkelse

Under Djurens Rätt Lunds årsmöte igår delades en helt ny vegoutmärkelse ut. Priset, som kommer att delas ut årligen, går till den restaurang, det café eller motsvarande som under året har lett utvecklingen när det gäller att underlätta för lundabor att göra djurvänliga val i vardagen. År 2016 gick priset till Cashew Vegan Kitchen.

Erik Andeberg, Ailham Vozzis och Aidah Samphanis på Djurens Rätt Lunds årsmöte, foto: Djurens Rätt Lund

– I höstas lanserade vi vår djurvänliga restaurangguide VegoLund och vi insåg snabbt hur mycket det finns att välja på. Vi frågade våra följare och medlemmar vem de tyckte förtjänade en utmärkelse för sitt arbete. De som nominerades flest gånger blev även desamma som juryns val. Cashew Vegan Kitchen har en inspirerande passion för sitt mathantverk och gör det till ett sant nöje välja djurvänligt i vardagen, säger Erik Anderberg, som vid årsmötet valdes till avdelningens nya ordförande.

På årsmötet var systrarna Ailham Vozzis och Aidah Samphanis som driver Cashew Vegan Kitchen på plats för att motta utmärkelsen till medlemmarnas applåder.

– Det har varit mycket hårt jobb under året med många sena nätter, men all uppskattning från våra gäster gör det värt det. Vi är så tacksamma för att vi får ta emot den här utmärkelsen, sa de.

Motiveringen till utmärkelsen:
Cashew Vegan Kitchen har under året som gått placerat Lund på vegankartan. Genom hemlagade luncher lagade med en stor dos kärlek och med sina kreativa och smakrika sötsaker har de tagit både lundabor och besökare med storm. De har sannerligen gjort det både enkelt och till ett sant nöje att välja djurvänligt i vardagen.

VegoLund:

I höstas lanserades Djurens Rätt Lunds djurvänlig restaurangguide VegoLund där det nu listas drygt femtio restauranger och caféer i Lund som erbjuder veganska alternativ.
Se guiden här: djurensratt.se/vegolund

Erik Anderberg
Ordförande Djurens Rätt Lund
0732512321 lund@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.