Cashew Vegan Kitchen får Djurens Rätt Lunds vegoutmärkelse

Under Djurens Rätt Lunds årsmöte igår delades en helt ny vegoutmärkelse ut. Priset, som kommer att delas ut årligen, går till den restaurang, det café eller motsvarande som under året har lett utvecklingen när det gäller att underlätta för lundabor att göra djurvänliga val i vardagen. År 2016 gick priset till Cashew Vegan Kitchen.

Erik Andeberg, Ailham Vozzis och Aidah Samphanis på Djurens Rätt Lunds årsmöte, foto: Djurens Rätt Lund

– I höstas lanserade vi vår djurvänliga restaurangguide VegoLund och vi insåg snabbt hur mycket det finns att välja på. Vi frågade våra följare och medlemmar vem de tyckte förtjänade en utmärkelse för sitt arbete. De som nominerades flest gånger blev även desamma som juryns val. Cashew Vegan Kitchen har en inspirerande passion för sitt mathantverk och gör det till ett sant nöje välja djurvänligt i vardagen, säger Erik Anderberg, som vid årsmötet valdes till avdelningens nya ordförande.

På årsmötet var systrarna Ailham Vozzis och Aidah Samphanis som driver Cashew Vegan Kitchen på plats för att motta utmärkelsen till medlemmarnas applåder.

– Det har varit mycket hårt jobb under året med många sena nätter, men all uppskattning från våra gäster gör det värt det. Vi är så tacksamma för att vi får ta emot den här utmärkelsen, sa de.

Motiveringen till utmärkelsen:
Cashew Vegan Kitchen har under året som gått placerat Lund på vegankartan. Genom hemlagade luncher lagade med en stor dos kärlek och med sina kreativa och smakrika sötsaker har de tagit både lundabor och besökare med storm. De har sannerligen gjort det både enkelt och till ett sant nöje att välja djurvänligt i vardagen.

VegoLund:

I höstas lanserades Djurens Rätt Lunds djurvänlig restaurangguide VegoLund där det nu listas drygt femtio restauranger och caféer i Lund som erbjuder veganska alternativ.
Se guiden här: djurensratt.se/vegolund

Erik Anderberg
Ordförande Djurens Rätt Lund
0732512321 lund@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.