Castellum i samarbete med Tekniska verken för att söka lösningar på effektbristen i Sverige

Med målet att avlasta landets ansträngda elsystem har Castellum tagit initiativ till en effektstrategi i samarbete med fem energibolag. Medverkande bolag är Tekniska verken i Linköping, Göteborg Energi, Öresundskraft, Växjö Energi samt Jönköpings Energi.

Effektbristen i Sverige är ett faktum och Svenska Kraftnät kan inte ensamt lösa situationen, åtminstone inte under de kommande tio åren. Samtidigt kan klimatomställningen inte vänta. Därför tar Castellum tillsammans med fem stora offentliga energibolag fram en strategi för hur stora elkonsumenter kan hjälpa det ansträngda svenska elsystemet, och där fastigheter blir en aktiv del i helheten.

Tillgång till ren el är en nyckelfråga för hållbar utveckling av både samhället och näringslivet. I stället för att hålla tummarna vill vi agera för att underlätta omställningen till fossilfritt samhälle, säger Johan Sellin, teknisk chef på Castellum Region Mitt och initiativtagare till projektet.

Samtliga medverkande energibolag anslöt sig snabbt till projektet. Utgångspunkten är det akuta i effektfrågan: själva bristen och problemen den skapar här och nu. Trycket på elnäten kommer ovillkorligen att öka, bland annat för att genomföra snabbare övergång till eldriven mobilitet, omställning till fossilfri framställning av järn och stål, säker energitillgång för växande städer och stabil tillgång till el för stora datacenter som etableras.

–Tekniska verken-koncernen vill tillsammans med våra kunder ta hand om och nyttja jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi arbetar genom våra intressentbolag Power2U och Primrock redan idag med frekvensbalanseringstjänster och effektoptimering både i fastigheter och i elnät. Vi välkomnar därför Castellums initiativ att tillsammans verka för en mer säker, resurseffektiv och prisvärd tillgång på el. Vi hoppas vi kan sprida många goda lärdomar tack vare detta samarbete, säger Martin Ansell-Schultz, affärsutvecklare på Tekniska verken.

Tekniska verken erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Bolaget har närmare 900 medarbetare och cirka 215 000 kunder.

För ytterligare information kontakta:
Johan Sellin, teknisk chef Castellum Region Mitt, 019-17 80 77Martin Ansell-Schultz, affärsutvecklare, Tekniska verken i Linköping, 013-20 93 62

Om Castellum
Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 103 miljarder kronor. Vi finns i 14 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i våra lokaler. Vi utvecklar flexibla arbetsplatser och smarta logistiklösningar med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvadratmeter. Ett av våra hållbarhetsmål är att vara helt klimatneutrala senast 2030. Castellum är det enda nordiska fastighets- och byggbolag som är invalt i Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

En värd bortom det förväntade.
www.castellum.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats