Castellum väljer fjärrkyla till fler fastigheter i Linköping

Fastighetsbolaget Castellum ansluter fjärrkyla från Tekniska verken till ytterligare nio fastigheter i Linköping fram till och med 2024. Castellum har beslutat att där det är aktuellt även välja fjärrkyla till övriga fastigheter.

Castellum förvaltar cirka 180 000 kvadratmeter lokalyta i Linköping, fördelade på
30 fastigheter i Mjärdevi, Tornby, Centrum och Djurgården. Sedan tidigare är 17 fastigheter anslutna till fjärrkylanätet.

- Vi jobbar för att bli det mest hållbara fastighetsbolaget i Norden och vill minska vår miljöpåverkan. För att kunna kyla våra byggnader på ett klimatsmart sätt ansluter vi ytterligare nio fastigheter till fjärrkyla, eftersom det är en mer hållbar lösning jämfört med vanliga kylmaskiner som kräver el och mer kemikalier, säger Johan Sellin, teknisk chef på Castellum Region Mitt.

Fjärrkyla bygger på samma idé som fjärrvärme. Med resurseffektiv teknik skickas kylan ut i ett gemensamt ledningsnät som kunden kan ansluta sig till. Fjärrkyla är ett alternativ till att varje fastighet har var sin kylanläggning, och kan användas på många olika sätt så som behagligt inomhusklimat i kontorslandskap och köpcentrum, industrikyla (processkyla) samt i serverhallar då den är driftsäker. Genom att använda fjärrkyla bidrar kunden till att ta till vara energi som annars skulle gå till spillo under den varma delen av året.

Tekniska verken bygger ut fjärrkylanätet i Linköping. De områden som idag har etablerade fjärrkylanät är city, Garnisonen, Mörtlösa, Mjärdevi och Tornby.

- Vi är glada att Castellum valt vår fjärrkyla. Tekniska verken-koncernen vill tillsammans med våra kunder ta till vara och nyttja jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Fjärrkylan distribueras precis som vår fjärrvärme i ett slutet system och vi använder färre kemikalier med lägre miljöpåverkan. Samtidigt minskar elbehovet jämfört med kylmaskiner. Dessutom kräver fjärrkyla mindre underhåll och har hög leveranssäkerhet, säger Annette Nilsson, affärsenhetschef för Produkt och Distribution på Tekniska verken.

Johan Sellin, teknisk chef Castellum Region Mitt, 019-17 80 77
johan.sellin@castellum.se

Annette Nilsson, affärsenhetschef Produkt och Distribution, Tekniska verken i Linköping
annette.nilsson@tekniskaverken.se

Carin Hall, Key Account Manager, Tekniska verken i Linköping
carin.hall@tekniskaverken.se

Fakta:

* Fjärrkyla är ett effektivt sätt att kyla bland annat industrier, kontorslandskap, fastigheter, shoppingcentrum och serverhallar.

* Fjärrkyla bygger på samma idé som fjärrvärme. Med resurseffektiv teknik distribueras kylan ut till kundens värmeväxlare.

* Fjärrkyla minskar användningen och utsläppen av freoner som är skadligt för ozonskiktet, och har noll procent koldioxidutsläpp.

* Fjärrkyla är ett hållbart alternativ till enskilda kylmaskiner, med färre kemikalier med lägre miljöpåverkan, minskad elförbrukning och förbättrad ljudmiljö.

Om Castellum

Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på 103 miljarder kronor. Castellum finns i 14 svenska tillväxtregioner samt i Köpenhamn och Helsingfors. Deras mål är att vara helt klimatneutrala senast 2030.

Här finns med information om Castellum.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.