Catharina Elmsäter-Svärd: ”Förväntar mig att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark fortsätter verka för säkra arbetsplatser”

- Säkerhet är en prioriterad fråga för Sveriges Byggindustrier. Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vi har haft en god dialog med Ylva Johansson i denna fråga. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Eva Nordmark, ny arbetsmarknadsminister, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Måndagen den 7 oktober inviger Sveriges Byggindustrier branschens gemensamma säkerhetspark utanför Arlanda flygplats. Parken är en fysisk träningsanläggning med fokus på säkerhet och arbetsmiljö genom hela byggkedjan.

- Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch. Regeringen har välkomnat initiativet och jag hoppas att Eva Nordmark fortsätter på den inslagna vägen för en byggbransch fri från olyckor.

Länk till invigningen: https://www.sverigesbyggindustrier.se/invigning-av-byggbranschens-gemensamma-s__9200

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.