Cava + Lyxigt siden = Nyår

Codorníu, ett av världens äldsta vinhus, lanserar inför nyår ett inspirerande samarbete med sidenklädmärket Lou in Love. Ansiktet för kampanjen är den inspirerande influencern Joanna Fingal.

För 25 år sedan lanserade Codorníu varumärket Anna de Codorníu, vilka tog fram det första mousserande vinerna att införliva chardonnay i sin cava. Idag anses varumärket vara nästintill ikoniskt – och som dessutom levererar mousserande viner utav högsta kvalité, friskhet och elegans. Varumärket är i grund och botten en hyllning till familjen Codorníus sista arvtagerska – Anna de Codorníu, som 1659 gifte sig med den dåvarande vinmakaren Miquel Raventós. Anna har varit en stark förebild inom företaget och har bland annat fått en egen staty i en av Codorníus äldsta vinkällare i Spanien.

Anna de Codorníu är idag ett innovativt varumärke som samarbetar med influencers och erkända designers världen över. Vinhuset är bland annat huvudsponsor till Madrid Fashion Week och har nyligen varit aktuell i ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz. Lagom till nyår lanserar de nu en mycket vacker sidenklänning tillsammans med Lou in Love, inspirerad av den ekologiska premiumcavan från Anna de Codorníu.

Lou in Loves klänning ”Anna” är i finaste siden som är ett hållbart och lyxigt materialval. Designen är framtagen för att få ett vackert fall och för att glänsa lite extra mycket på nyårsfesten! Klänningen kommer finnas i en mindre upplaga fr.om den 7e december och kostar 3295 kr.

Ansiktet utåt för klänningen och dess kampanj är Joanna Fingal som också har varit med och designat klänningen: - Ett så himla spännande samarbete med två varumärken som jag verkligen står bakom. Klänningen är så fin och självklart kommer jag att bära den för att fira in 2018!

Läs mer om samarbetet, Anna de Codorníus cavor och om Lou in Love här

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Pasqua, Codorníu, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Plantation Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Nyhet i tillfälligt sortiment - Feudi di San Gregorio Lacryma Christi Rosso8.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 22 mars lanserar kultproducenten Feudi di San Gregorio en riktig pärla från mytomspunna Kampanien - Lacryma Christi Rosso 2022. Vinet är ett utmärkt exempel på producentens finessrika arbete med regionens antika druvsorter och vulkaniska jordmån. Lacryma Christi, som betyder Kristi tårar, bjuder på mjukt inlindade tanniner, frisk körsbärssyra och en stolt avslutning med inslag av mörk frukt och mineralitet. Vinet är otroligt matvänligt och passar perfekt till lättare kötträtter eller en klassisk italiensk ragu Bolognese. 9600 buteljer släpps den 22 mars. Artikelnummer 95145, 129 kronor.

Nyhet från franska södern i fast sortiment – Chavin Languedoc Cuvée Réserve5.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanseras en nyhet från Chavin i Systembolagets fasta sortiment – Chavin Languedoc Cuvée Réserve 2022. Detta är ett terroirdrivet och matvänligt vin som är en uppvisning i hur den franska södern ska smaka. Den bjuder på solig och charmig frukt i kombination med havets fläktande fräschör och syra. Här samspelar de klassiska söderdruvorna marsanne, roussanne och viogner som tillsammans skapar ett underbart, ursprungstypiskt vin. Vinet är en utsökt kompanjon till fågel, fisk- och skaldjursrätter, gärna med grillad yta och fetare tillbehör. Artikelnummer: 2815, 119 kr.

Ikonisk champagne i tillfälligt sortiment - Philipponnat Clos des Goisses 20145.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 14 mars har det blivit dags för den årliga prestigelanseringen från champagnehuset Philipponnat - Clos des Goisses Extra Brut 2014. Detta är deras närmast legendariska prestigecuvée som varje år lanseras i en mycket begränsad upplaga. Vingården Clos des Goisses anses vara Champagnes bästa sluttning och har använts för odling sedan 1600-talet. Endast 90 buteljer släpps den 14 mars i Systembolagets tillfälliga webb-sortiment. Artikelnummer 95089, 2879 kronor.

Franskt tillskott i Spring Wine & Spirits producentportfölj - Bienvenue à Chavin4.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Under våren 2024 får Spring Wine & Spirits ett oerhört välkommet tillskott i portföljen i form av den prisbelönta franska vinproducenten Chavin. Det relativt unga varumärket är skapat av entreprenören Mathilde Boulachin som på kort tid har gjort varumärket till en enorm succé världen över. Chavin kännetecknas av sina ursprungstypiska viner med tydligt hållbarhetsfokus. Produktportföljen består mestadels av vita viner samt rosé och de har också en prisbelönt serie med alkoholfria viner. Det nya samarbetet innebär att Spring Wine & Spirits får full distribution för den svenska marknaden på både restaurang och på Systembolaget.

Återkomst i tillfälligt sortiment för Philipponnat Royale Réserve Non Dosé26.2.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 15 mars är det dags för årets lansering av 1800 knastertorra buteljer Philipponnat Royale Réserve Non Dosé i Systembolagets tillfälliga sortiment. Denna torra champagnestil, helt utan tillsatt socker, blir alltmer eftertraktad och går under beteckningen non dosé, zéro dosage eller brut nature. Stilen framhäver vinets terroir och smaken är elegant, komplex och uppfriskande med finstämda toner av citrus, röda äpplen, vit stenfrukt, mandel och rökig mineralitet. Vinet uttrycker sin fulla potential 6-18 månader efter degorgering och lämpar sig för lagring i flera år. Artikelnummer 90066, 519 kronor för 750 ml.