Cavaklassiker från Codorníu blir ekologisk

21.6.2016 09:45 | Spring Wine & Spirits AB

Nu kommer en uppskattad uppdatering för alla som älskar cava – Codorníus premiumklassiker Anna de Codorníu Brut får inte bara en helt ny design, innehållet blir dessutom ekologiskt.

Anna de Codorniu Organic Brut

Förändringens vindar blåser över druvfälten nere i Spanien – den klassiska premiumcavan Anna de Codorníu Brut blir ekologisk och får ny design. Det behagligt avrundade bubblet från Codorníu är kanske mest känt som den första spanska cavan som är gjord på Chardonnay.

– Vanligtvis används de inhemska druvorna Parellada, Macabeo och Xarel-lo. Men med mestadels Chardonnay i blandningen blir cavan lite friskare i stilen, säger Jenny Hagberg, Brand Manager för Codorníu på Spring Wine & Spirits. – Och visst är det härligt att kunna njuta av en sådan fantastisk cava med lite extra gott samvete, tillägger hon.

Omkring den första juli är det säljstart på Systembolaget för Anna de Codorníu Organic Brut. Håll utkik efter den nya designen.

Produktnamn: Anna de Codorníu Organic Brut

Ursprung: Do Cava | Producent: Codorníu | Druvor: Chardonnay 90 %, Parellada 10 % | Alkoholhalt: 11,5% vol |Pris: 99 kr | Art.nr: 7369 | Distribution Systembolaget: FS. Artikeln behåller sitt gamla artikelnummer.

För mer information, vänligen kontakta;

Jenny Hagberg, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 0701-827758, jenny.hagberg@springwine.se

www.springwine.se

Anna de Codorniu Organic Brut

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender