Cédric Villani inviger Internationella Vetenskapsfestivalen på Draken i Göteborg

Den 2 april är det dags för årets invigning av Internationella Vetenskapsfestivalen på Draken i Göteborg. I år utforskas det ogripbara, och Cédric Villani, även kallad matematikens Lady Gaga, är huvudtalare. BBC är med under kvällen och leder ett panelsamtal med bland andra Åsa Wikforss. Det blir elektronisk musik med dÁrc och inslag av visuell konst.

Cédric Villani och bandet dÁrc kommer vara med under invigningen. Foto Malyn Ottosson.

Cédric Villani kommer att inleda kvällen med att tala om (o)väntad intelligens. Den mänskliga intelligensen har länge ansetts vara unik, men blir nu utmanad av artificiell intelligens. Cédric Villani är matematiker och politiker med ansvar för Frankrikes AI-strategi.

– Cédric Villani är en av världens mest framstående inom sitt område. Han talar om matematikens förmåga att låta oss gå bortom vår intuition och utforska för oss ogripbara territorier. Det är just vår fantasi och kreativitet som är intressant i samverkan med andra intelligenser, såsom artificiella intelligenser. Det kreativa och konstnärliga perspektivet får större utrymme på Vetenskapsfestivalen och det ska bli oerhört intressant att fortsätta utveckla sätten vi kommunicerar vetenskap och inspirerar till att våga tänka bortom det kända och bekväma. Svindel är temat för festivalen i år, och det är just den känslan, kombinationen av rädsla och lockelse, som genomsyrar invigningen och mycket som sker i världen idag, säger Jasmine Isdrake, producent och konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Internationella Vetenskapsfestivalen.

Det är andra året i rad som Internationella Vetenskapsfestivalen håller en invigning som är gratis och öppen för alla. Förra året blev invigningen en succé och målet är att invigningen av festivalen ska bli ett arenaevent till år 2021. En målsättning som är möjlig tack vare generöst ekonomiskt stöd från Stenastiftelsen.

– Vi har, tack vare Stenastiftelsen, fått en fantastisk möjlighet att arrangera unika invigningar i världsklass som är öppna för alla, något som är unikt i dessa sammanhang internationellt sett, säger Jennie Turner, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Internationella Vetenskapsfestivalen.

– Vi gläds åt att kunna bidra till Vetenskapsfestivalen och deras fantastiska arbete med att förmedla och presentera vetenskap på ett spännande sätt för många människor. Dessutom ser vi förstås fram emot årets invigning med deltagande av Cédric Villani, som ju är en dignitet inom sitt område, tillägger Madeleine Olsson Eriksson, Styrelseordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Invigningen är gratis och öppen för alla, men biljetter behöver bokas i förväg.

Tid: 18.00 till 19.30 den 2 april. Insläpp 17.00-17.40

Plats: Biograf Draken i Göteborg

Läs mer om invigningen! (gör till länk)

Invigningskvällen möjliggörs genom en generös donation av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur, och i samarbete med Franska Institutet och BBC.

Den 2-7 april hålls Internationella Vetenskapsfestivalen för 23:e gången. I år är temat Den svindlande tanken som utmanar till att låta tankarna svindla och besökaren att lockas, tvivla och söka. Teknikens betydelse för människans utveckling tas upp. Vad händer i vårahjärnor när vi tänker och vad händer när vi skapar tänkande maskiner och robotar? Vad händer om maskinerna blir intelligentare än vi?

Några höjdpunkter ur årets program:

• • Spelkultur på Frilagret
  • • Framtidsscenen på Stadsbiblioteket
  • • Sant, falskt eller mittemellan med Emma Frans
  • • BBC CrowdScience sätter skönhet i fokus
  • • Vetenskapsrouletten
  • • Science Slam
  • • Experimentverkstaden

Läs mer om årets program!

Läs mer om årets Skolprogram som hålls den 1-12 april med över 1200 aktivitetstillfällen för förskola och grundskola.

Om Vetenskapsfestivalen

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla. http://vetenskapsfestivalen.se/hem/

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.