CELLINK bidrar till utveckling av personliga fotledsimplantat med hjälp av 3D bioprinting via det europeiska TRIANKLE-projektet

TRIANKLE-konsortiet kommer att utveckla 3D-bioprintade personligt anpassade ställningar för vävnadsregenerering av fotlederna. Detta ambitiösa forskningsprojekt inom regenerativ medicin har en total budget på 5,9 miljoner euro och kommer att utvecklas under fyra år med början i januari 2021. CELLINKs del av bidraget är. 270 000 varav EU står för 100 procent av kostnaderna. Konsortiet syftar till att skapa innovativa, personifierade kollagen- och gelatinbaserade implantat tillverkade med 3D-teknik för patienter med tendinopatier som som partiell bristning i akillessenen och broskskador.

TRIANKLE-konsortiet består av 12 organisationer som täcker hela spektrumet från avancerad forskning till marknaden. Dess huvudsakliga styrka är kombinationen av högkvalificerade partners med långa meritlistor inom biomaterial för regenerativa applikationer och 3D-bioprinting-teknologi. I TRIANKLE-konsortiet medlemskap ingår även socialt engagemang genom spridning av forskningsresultatet till vårdpersonal och i slutändan potentiella patienter.

Sammanlagt 12 organisationer från 5 olika länder (Tyskland, Spanien, Sverige, Nederländerna och Storbritannien) utgör TRIANKLE-konsortiet. Partnerskapet inkluderar en industripartner (Naturin Viscofan GmbH), tre små och medelstora företag (CELLINK AB, Cambridge Nanomaterials Technology och Gradocell SL), två forskningscentra (Fraunhofer Gesellschaft Zur Foerderung Der Angewandten Forschung EV och Acondicionamiento Tarrasense Associacion), tre universitet (University of Stuttgart, Universidad del País Vasco och Eindhoven University of Technology), två ideella organisationer (Futbol Club Barcelona Asociacion FCB och Osteoarthritis Foundation International OAFI) och en vårdinstitution (Fundacio Clinic per a la Recerca Biomedica). TRIANKLE-projektkoordinator är Naturin Viscofan GmbH.

CELLINK är stolta över att vara en del av TRIANKLE-projektet och bidra till att frigöra potentialen i innovativ 3D-bioprintingteknik för regenerativa medicinska applikationer och i slutändan möjliggöra kommersialisering av 3D-printade regenerativa lösningar. Dessutom ligger TRIANKLEs innovationspotential i lanseringen av den tekniska plattformen då den möjliggör utveckling av framtida regenerativa terapier av ledvävnader i viktbärande leder.

Erik Gatenholm, CEO
Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00
Telefon (USA): +1 (650) 515 5566
Email: eg@cellink.com

Gusten Danielsson, CFO
Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04
Telefon (USA): +1 (857) 332 2138
Email: gd@cellink.com

Denna information publicerades, med ovanstående kontaktpersoners tillåtelse, den 9 november 2020. 09:00 CET.

Om CELLINK

CELLINK grundades 2016 och är ett globalt Life science-företag som erbjuder teknologier, produkter och tjänster för att skapa, förstå och bemästra biologi. Inom applikationsområdena bioprinting, Single cell omics, CLD and diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativa teknologier som möjliggör för forskare inom Life sciences att kultivera celler i tredimensionella miljöer, utföra high-throughput drug screening samt bioprinta mänskliga organ och vävnader för farmaceutiska och kosmetiska tillämpningar. CELLINKs produkter används i fler än 1500 laboratorier i över 55 länder, inklusive världens topp 20 läkemedelsföretag och har blivit citerade i över 150 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård.

Besök www.cellink.com för att läsa mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under CLNK B.

CELLINK AB
Arvid Wallgrens Backe 20

CELLINK grundades 2016 och är ett globalt Life science-företag som erbjuder teknologier, produkter och tjänster för att skapa, förstå och bemästra cell- och molekylär biologi. Inom applikationsområdena bioprinting, analys, samt vätskehantering och bioprocessing utvecklar och marknadsför företaget innovativa teknologier som möjliggör för forskare inom Life sciences att kultivera celler i tredimensionella miljöer, utföra high-throughput drug screening samt bioprinta mänskliga organ och vävnader för farmaceutiska och kosmetiska tillämpningar.

CELLINKs produkter används i fler än 1000 laboratorier i över 60 länder, inklusive världens topp 20 läkemedelsföretag och har blivit citerade i över 150 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård.

Följ CELLINK AB

Senaste pressmeddelandena från CELLINK AB

Q4 19/20: Stark organisk tillväxt och viktigt strategiskt förvärv under fortsatt utmanande förhållanden22.10.2020 08:15:00 CESTPressmeddelande

CELLINK AB offentliggör delårsrapporten för perioden juni 2020 - augusti 2020 samt rapporten för de första tolv månaderna. Rapporten finns att tillgå på bolagets hemsida: https://cellink.com/investerare/. I detta pressmeddelande presenteras ett sammandrag av rapporten. Fjärde kvartalet (Jun – Aug 2020) Nettoomsättningen uppgick till 51 518 kSEK (31 997 kSEK), vilket motsvarar en ökning om 61 % (94 %) mot det fjärde kvartalet i föregående räkenskapsår varav 57 % (23 %) var organisk tillväxt Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -14 383 kSEK (-2 434 kSEK), motsvarande en negativ marginal (neg). Rörelseresultatet har påverkats av förvärvskostnader om totalt -9 511 kSEK (-3 147 kSEK) samt omvärdering av fordringar och skulder i utländsk valuta med -6 482 kSEK (793 kSEK). Nettoresultatet uppgick till -14 257 kSEK (-1 744 kSEK), vilket genererar ett resultat per aktie om -0,33 SEK (-0,05 SEK). Nettoresultatet har utöver listnings- och förvärvskostnaderna påverkats av en po