CELLINK AB

CELLINK lanserar C.WASH, ett innovativt vätskehanteringssystem för automatiserad mediumbyte i mikroplattor

Idag lanserar CELLINK C.WASH, ett innovativt vätskehanteringssystem för mediumbyte med hjälp av spetsfri tvättning av magnetiska beads inom i cellodling. Bland annat kommer C.WASH att användas inom high-throughput COVID-19-testning och forskning. C.WASH erbjuder en kontaktfri metod för att utföra komplexa tvättuppgifter, vilket möjliggör automatiserad och reproducerbar tvätt av mikroplattor med hjälp av centrifugering. Tekniken förbättrar arbetsflöden genom att minska kostnaderna och spara tid vid high-throughput screening, cellbaserade analyser och magnetiska bead-baserade nukleinsyraextraktioner.

För att få ut C.WASH på marknaden har CELLINK tecknat ett licensavtal med AusBio Laboratories Co Ltd. för att använda deras teknik i systemet. Produkten distribueras exklusivt över hela världen av CELLINK-gruppen och kommer att säljas under varumärket cytena som en del av affärsområdet Liquid Handling & Bioprocessing. C.WASH kommer att bredda CELLINKs produktportfölj för applikationer inom läkemedelsforskning, analys av enskilda celler och Next Generation Sequencing.

”Vi är stolta över att lansera C.WASH och att samarbeta med AusBio. Detta är ett stort steg framåt för affärsområdet Liquid Handling & Bioprocessing och vi fortsätter att bryta barriärer och förse life science-branschen med  högeffektiva arbetsflöden inom high-throughput screening och bibliotekspreparation för sekvensering.

— Jonas Schöndube, Business Area Manager på CELLINK och CEO på cytena GmbH

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Gatenholm, CEO
Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00
Telefon (USA): +1 (650) 515 5566
Email: eg@cellink.com

Gusten Danielsson, CFO
Telefon (USA): +1 (857) 332 2138
Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04
Email: gd@cellink.com

Denna information publicerades, med ovanstående kontaktpersoners tillåtelse, den 21 oktober 2020. 11:30 CET.

Om CELLINK

CELLINK grundades 2016 och är ett globalt Life science-företag som erbjuder teknologier, produkter och tjänster för att skapa, förstå och bemästra biologi. Inom applikationsområdena bioprinting, Single cell omics, CLD and diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativa teknologier som möjliggör för forskare inom Life sciences att kultivera celler i tredimensionella miljöer, utföra high-throughput drug screening samt bioprinta mänskliga organ och vävnader för farmaceutiska och kosmetiska tillämpningar. CELLINKs produkter används i fler än 1500 laboratorier i över 55 länder, inklusive världens topp 20 läkemedelsföretag och har blivit citerade i över 150 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård.

Besök www.cellink.com för att läsa mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under CLNK B.

Om AusBio Laboratories Co Ltd.

AusBio grundades 1992 och är en veteran inom biotech-branchen kända för sin innovation och integration med fokus på utveckling och kommersialisering av plattformsteknologier för sjukdomsscreening, diagnos och övervakning inom en rad olika medicinska discipliner. AusBio har tillhandahållit över 2000 enheter automatiserade vätskehanteringsinstrument som täcker majoriteten av alla blodbanker samt kliniska och kriminaltekniska laboratorier i Kina.

Läs mer på www.ausbio.com.

CELLINK AB
Arvid Wallgrens Backe 20

CELLINK grundades 2016 och är ett globalt Life science-företag som erbjuder teknologier, produkter och tjänster för att skapa, förstå och bemästra cell- och molekylär biologi. Inom applikationsområdena bioprinting, analys, samt vätskehantering och bioprocessing utvecklar och marknadsför företaget innovativa teknologier som möjliggör för forskare inom Life sciences att kultivera celler i tredimensionella miljöer, utföra high-throughput drug screening samt bioprinta mänskliga organ och vävnader för farmaceutiska och kosmetiska tillämpningar.

CELLINKs produkter används i fler än 1000 laboratorier i över 60 länder, inklusive världens topp 20 läkemedelsföretag och har blivit citerade i över 150 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård.

Följ CELLINK AB

Senaste pressmeddelandena från CELLINK AB

CELLINK bidrar till utveckling av personliga fotledsimplantat med hjälp av 3D bioprinting via det europeiska TRIANKLE-projektet9.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

TRIANKLE-konsortiet kommer att utveckla 3D-bioprintade personligt anpassade ställningar för vävnadsregenerering av fotlederna. Detta ambitiösa forskningsprojekt inom regenerativ medicin har en total budget på 5,9 miljoner euro och kommer att utvecklas under fyra år med början i januari 2021. CELLINKs del av bidraget är. €270 000 varav EU står för 100 procent av kostnaderna. Konsortiet syftar till att skapa innovativa, personifierade kollagen- och gelatinbaserade implantat tillverkade med 3D-teknik för patienter med tendinopatier som som partiell bristning i akillessenen och broskskador. TRIANKLE-konsortiet består av 12 organisationer som täcker hela spektrumet från avancerad forskning till marknaden. Dess huvudsakliga styrka är kombinationen av högkvalificerade partners med långa meritlistor inom biomaterial för regenerativa applikationer och 3D-bioprinting-teknologi. I TRIANKLE-konsortiet medlemskap ingår även socialt engagemang genom spridning av forskningsresultatet till vårdpersona