Centern slår kvinnorekord i makttoppen

8.9.2016 03:10 | Dagens Samhälle

Aldrig har ett parti haft så hög andel kvinnor i kommuntoppen som Centern i dag: 45 procent. Men makten är oväntat stabil i det nya brokiga politiska landskapet. Det visar Dagens Samhälles granskning inför mandatperiodens andra halvlek.

Den tydligaste förändringen i halvtid är att Centerpartiet via några personbyten och nya maktposter når  all-time-high för kvinnor i makttoppen. Centern har i dag 33 poster som kommunstyrelsens ordförande. 15 av dem innehas av kvinnor. Det betyder en andel på 45 procent. Socialdemokraterna har knappt 40 procent kvinnor bland sina ks-ordförande.

– Fälldin förde in kvinnor i regeringen som ingen före honom. Sen har vi haft tre kvinnliga partiledare, de har förstås inspirerat andra, säger Mari-Louise Wernersson (C), ks-ordförande i Falkenberg, till Dagens Samhälle.

Med tanke på de stora förändringarna i valet 2014 har annars förvånansvärt lite hänt. Med rekord i minoritetsstyren och rekord i blocköverskridande styren var det upplagt för turbulens under mandatperioden.

Istället har läget varit väldigt stabilt. Både när det gäller styren och toppolitiker är omsättningen mindre än vid motsvarande tidpunkt under den förra mandatperioden. Ett facit som förvånar kommunforskaren David Karlsson vid Göteborgs universitet.

– Den rimliga förklaringen är att politikerna insett att det politiska landskapet är annorlunda än förr och har lärt sig leva med det. Man har svalt de för många partier sura valkaramellerna.

Fortfarande är 63 procent av alla ordförande i kommunstyrelsen män. Inom S är andelen kvinnor 40 procent,
M 25 procent och C 45 procent. 70 kommuner har aldrig haft en kvinna på topposten.

Bland alla kommunalt förtroendevalda är andelen kvinnor 43 procent, på den högsta posten 37 procent.

Sedan valet har det bara varit fem maktskiften, där S har tappat makten i samtliga fall: Gävle, Sundbyberg, Arboga, Sunne och Härjedalen. I ytterligare några styren har enskilda partier hoppat av, sparkats eller tillkommit.

l 20 ordförande i kommunstyrelsen har bytts ut. I de allra flesta fall på ett odramatiskt sätt, typ personskiften av åldersskäl.

På landstingssidan är den enda större politiska förändringen att S och M nu styr i Jämtland. Från början av perioden var det S, V och MP. 7 av 20 ordförande i landstingsstyrelsen är kvinnor. Strax efter valet var det 9.