Certifierad energiexpert på Ömangruppen i Skåne

Efter en godkänd utbildning, och tack vare många års erfarenhet inom energi, värme och kyla, är Jesper Widmark nu certifierad energiexpert. Det innebär att Ömangruppen även i Skåne kan erbjuda energideklarationer på nära håll.

– Jag är utbildad driftingenjör och har arbetat med energitjänster i många år. Som servicetekniker har jag fått en bra förståelse för olika tekniska system som jag kommer att ha stor nytta av när jag gör energideklarationer. Jag har ofta besökt fastigheter för att undersöka en hög energianvändning och hitta förbättringsförslag. Det finns alltid saker att göra, berättar Jesper.

Inom Ömangruppen finns energikonsulter i flera regioner, varav tre är certifierade att utföra energideklarationer.

– Vi har ett jättebra samarbete med energifrågor här internt. Jag har kollegor på andra orter som jag kan utbyta kunskap med och få hjälp av nu i början, säger Jesper.

Lagen om energideklaration

En energideklaration ska enligt lag genomföras vart tionde år för samtliga fastigheter, med vissa undantag för bland annat tillverkningsindustri och försvaret. Energideklarationen är ett kvitto på att byggnaden uppfyller gällande regler om effektiv energianvändning och god inomhusmiljö. I energideklarationen ges också åtgärdsförslag. Inom Ömangruppen finns kompentens att genomföra förbättringsåtgärderna om kunden önskar det.

–Vi har fått ett antal förfrågningar från kunder och det ska bli kul att komma i gång med energideklarationerna, avslutar Jesper.

Jesper Widmark
jesper.widmark@omangruppen.com

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 150 medarbetare fördelat på ett 20-tal orter i södra Sverige.