Certifierad trygghet för kunder

Postkodlotteriets kunder kan nu känna sig ännu tryggare med hur deras uppgifter hanteras, sedan Novamedia Sverige AB (operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet) certifierats inom informationssäkerhet.

Standarden kallas ISO 27001 och är internationellt erkänd. Den tar ett helhetsgrepp kring informationssäkerhet och syftar till att säkerställa ett strukturerat och effektivt arbetssätt för hantering och kontinuerlig förbättring av lotteriets IT- och informationssäkerhetsarbete.

-        För oss är det väldigt viktigt att kunderna känner sig trygga med hur vi hanterar och skyddar deras information. Digitaliseringen går oerhört fort och i samband med detta växer nya behov och krav på att skydda information internt och externt, säger Cecilia Bergendahl, vd på Novamedia Sverige.

-        Certifiering av hela Postkodlottverksamheten är en bekräftelse på ett kontinuerligt IT- och informationssäkerhetsarbete. Det här är ett startskott på vår fortsatta resa framåt tillsammans med våra medarbetare och samarbetspartners, samtidigt som vi är oerhört stolta över att ha nått denna milstolpe inom informationssäkerhetsarbetet.

Novamedia Sverige är det andra bolaget inom spel- och vadhållningsbranschen att certifieras av ett svenskt certifieringsorgan. Postkodlotteriet finns i fem länder, förutom Sverige även i Nederländerna, Storbritannien, Tyskland samt Norge.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.