CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron som VR-plattform CES 2019

Den nya tekniken visas upp i Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run, som utvecklats av Disney Games and Interactive Experiences. Med VR-glasögon förflyttas baksätespassagerarna till en fantasivärld i yttre rymden. Elbilen Audi e-tron* förvandlas till ett rymdskepp som bemannas av Guardians of the Galaxy när passagerarna åker genom ett asteroidfält tillsammans med Rocket, en karaktär som dyker upp i Marvel Studios’ Avengers: Endgame våren 2019. Varje rörelse i bilen överförs till VR-upplevelsen i realtid. Om bilen rundar en kurva, kommer spelaren att runda ett mötande rymdskepp. Om Audi e-tron accelererar kommer rymdskeppet att göra detsamma.

För att så snabbt som möjligt etablera det nya underhållningsformatet på marknaden väljer Audi ett nytt grepp. Premiummärket har medgrundat startupföretaget holoride, där Audi har minoritetsägande via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH som utvecklat tekniken. Audi planerar även att licensiera tekniken via holoride, som kommer att använda en öppen plattform som gör det möjligt för andra biltillverkare och innehållsutvecklare att skapa och erbjuda fler VR-format.

-          Kreativa hjärnor kommer att kunna använda vår plattform för att skapa fascinerande världar som gör resan från A till B till ett äventyr, säger Nils Wollny, Head of Digital Business inom Audi och blivande CEO för holoride. Det nya underhållningsformatet kan vi bara skapa genom att ha en kooperativ, öppen approach till fordons-, produkt- och innehållsleverantörer.

Från arkadspel, undervattens- och rymdäventyr till utbildande resor genom historiska städer eller det mänskliga blodomloppet - det finns nästan inga begränsningar i vad som är möjligt. Startupföretaget holoride kommer att tillhandahålla ett mjukvaruutvecklings-kit som fungerar som gränssnitt till bilens data som överförs till VR, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa världar som kan upplevas i bilen med alla sinnen. Eftersom synupplevelsen är synkroniserad med användarens faktiska perception är det dessutom betydligt mindre risk för åksjuka.

Det nya underhållningsformatet är tänkt att lanseras på marknaden inom de kommande tre åren till VR glasögon som finns i handeln. På längre sikt kan den fortsatta utvecklingen av car-to-X dvs. kommunikationen mellan bil och infrastruktur, göra trafikhändelser till en del av upplevelsen. Ett stopp vid trafikljusen kan betyda oväntade hinder i ett spel eller leda till att ett utbildningsprogram pausas med en snabb quiz.

Audi och Marvel Studios har samarbetat sedan starten av Marvel Cinematic Universe, med Audi R8 i Iron Man från 2008 som första film. Baserat på det mångåriga samarbetet har Audi och Disney Games and Interactive Experiences tillsammans skapat Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run för att visa hur baksätespassagerare kan uppskatta resan ännu mer genom att använda den senaste VR-tekniken.

-          Audi, Marvel och Disney Games and Interactive Experiences firar 10-årsjubileumet av Marvel Studios med en Avengers-upplevelse som kombinerar innehåll i världsklass med innovativ teknik, säger Mike Goslin, Vice President, Disney Games and Interactive Experiences. CES-demon har utvecklats som ett test, samtidigt som vi hela tiden utvärderar ny teknik för att stärka våra berättelser och upplevelser.

*blandad elförbrukning i kWh/100 km*: 26.2 –22.5 (WLTP); CO2 -utsläpp 0 g/km. Värdena varierar beroende på vald utrustningsnivå.

Audi som VR-plattform CES 2019
Audi e-tron som VR-plattform CES 2019

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.