C.F. Møller Architects flyttar in på Davidshallstorg i Malmö

Dörren till det nya kontoret slog upp den 5 maj och firades med välbesökt inflyttningsfest i vårsolen. C.F. Møller i Malmö har tidigare ritat Malmö FF:s framgångsrika fotbollsstadion och idag utvecklar de bland annat Helsingborgs nya regionsjukhus och en triangulär kontorsbyggnad i Hyllie som de nyligen vunnit.
Foto: Ola Jonsson

Det internationellt erkända arkitektkontoret C.F. Møller Architects etablerades i Malmö under våren 2020 och har haft en positiv resa från start.

”Vi ser att vi kan vara med och bidra till Malmö med omnejd och är mycket tacksamma för mottagandet som vi har fått sedan vi startade upp. Här finns stora möjligheter och även många skickliga arkitekter och branschkollegor. Vi är övertygade om att vi kan erbjuda kompletterande perspektiv och arkitektonisk kvalité som är med och formar staden. Vi har sedan länge varit aktiva som arkitekter i Malmö och Skåne och är väldigt glada att nu att också finnas på plats med ett fysiskt kontor”, säger Ola Jonsson, arkitekt och associerad partner på C.F. Møller Architects.

Ola Jonsson är utbildad arkitekt i Danmark och har varit på C.F. Møller Architects i tolv år som delansvarig för kontoret i Stockholm. I och med etableringen i Malmö flyttade han tillbaka till Skåne, där han ursprungligen kommer från, för att leda utvecklingen av kontoret i södra Sverige.

Arkitektkontoret som kreativ mötesplats

Davidshallstorg är en unik plats med sina välbevarade hus och gatumiljöer i 1920-talsklassicistisk stil. Torget är inramat av restauranger och butiker med en kontinental karaktär och är en mycket uppskattad oas och mötesplats i Malmö. Kontoret är utformat som en kreativ och inspirerande träffpunkt som är inramat av hållbara material. Lokalen har tidigare varit ett café och ligger i gatuplan mot torget. Det centrala läget är en fördel med närheten till samarbetspartners och kunder, bra kommunikation och malmöitisk stadspuls.

Ola fortsätter:

”Lokalen ska vara en del av den goda stämningen och energin vid torget där vi hoppas att våra kollegor och vänner i staden ska känna sig hemma. Känslan ska vara att branschkollegor alltid är välkomna att hälsa på för en spontan kopp kaffe. Kontoret ska vara en plattform för kreativa möten för arkitektur, landskap och design. Vårt arbete grundar sig i hög grad i samverkan på olika sätt med målet att uppnå en bättre plats för människor och vår planet. Det kräver inkluderande arkitektur och samarbeten där vi tillsammans är med och gestaltar framtidens livsmiljöer.”

På ritbordet

Kontoret i Malmö är en samlingspunkt för projekt i södra Sverige och arbetar nära C.F. Møllers övriga kontor i Aarhus, Aalborg, Köpenhamn, Oslo, Stockholm, London och Berlin med totalt cirka 350 anställda.C.F. Møller i Malmö, tillsammans med de andra kontoren, erbjuder högsta expertisnivåinom alla byggkomponenter, baserat på en integrerad designmetod som omfattar stadsbyggnad, arkitektur, landskap, inredning och industridesign.

I södra Sverige står C.F. Møller Architects bakom Akut- och Infektionskliniken i Malmö, 'The Point' i Hyllie, Eleda Stadion, som är Malmö FF:s hemmaarena och flera bostadsprojekt. Arkitektkontoret har dessutom fått i uppdrag att rita Lunds framtida centralstation.

C.F. Møller har nyligen vunnit flera tävlingar, bland annat en markanvisning i Hyllie tillsammans med Wästbygg med förslaget ”Prisma Parkkkvarter3” som omfattar en triangulär kontorsbyggnad som uppförs med stomme av trä. På ritborden arbetas det även med Lunds nya kongresscenter vid centralen och Helsingborgs nya sjukhus, som är Sveriges största pågående sjukhusprojekt.

C.F. Møller är medlem i det lokala hållbarhetsinitiativet LFM 30 och fokuserar på att dela sin kunskap om hållbar konstruktion med de andra medlemmarna i LFM 30 för att uppnå en klimatneutral byggsektor i Malmö år 2030.

Fem personer arbetar på Malmökontoret, som numera nås på adressen nedan.

Davidshallstorg 5

Foto: Bekim Aliji