C.F. Møller Architects och HENN vinner sjukhusprojekt i Braunschweig, Tyskland

C.F. Møller Architects har tillsammans med tyska arkitektkontoret HENN tilldelats kontraktet för allmänna planeringstjänster för byggprojekten vid Städtisches Klinikum Braunschweig (Braunschweigs kommunala sjukhus) under ett förhandlingsförfarande.

I arkitekturprogrammet ingår en ny byggnad samt arbete på en befintlig skalkonstruktion. Byggnaderna på platsen kommer att slås samman och bilda ett kluster. För att uppnå detta skapas en öppen och anslutande Huvudgata, ”magistrale”, som förbinder alla funktioner och arkitektoniska strukturer.

Huvudgatan fungerar som en ryggrad som med hjälp av naturligt ljus, utsikt över gröna innergårdar och rymliga cirkulationsområden skapar ett omfattande vägledningssystem så att både patienter och besökare enkelt kan orientera sig. Den totala volymen omfattar 12 730 m² nybyggnation, 35 500 m² tillbyggnation och 28 330 m² renovering.

Andra gemensamma vinsten i Tyskland

Projektet är teamets andra stora sjukhusuppdrag på den tyska marknaden. Man har även anlitats för utbyggnaden av det ikoniska och K-märkta universitetssjukhuset RWTH i Aachen, Tyskland, ett projekt som vanns i en internationell designtävling 2017. Den befintliga byggnaden kommer att byggas ut med en ny volym som delvis ligger under jord och innehåller ett centralt kirurgiområde, intensivvårdsavdelningar och en ny entréhall.

Experter på helande arkitektur

C.F. Møller har ett flertal sjukvårdsprojekt i Europa. Med bred kunskap om helande arkitektur och evidensbaserad design, skapar C.F. Møller de ramar för sjukvårdsbyggnationer som på bästa sätt tillgodoser patientens behov, stöder anhörigas möjlighet till involvering och ger optimala arbetsförhållanden för personalen. Användningen av helande arkitektur och evidensbaserad design har nyligen tillämpats i två av C.F. Møllers projekt i Storbritannien. Psykiatriska sjukhusen i Springfield och Tolworth, som för närvarande byggs i sydvästra London. Vid sidan av detta ska C.F. Møller Architects tillsammans med den finska arkitektbyrån Aihio Arkkitehdit rita Tammerfors nya vuxenpsykiatri.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

C.F. MØLLER ARCHITECTS VINNER NYTT PROJEKT I TYSKLAND11.7.2018 11:33Pressmeddelande

C.F. Møller har vunnit en internationell tävling om utvecklingen av den nya tågstationen i Altona, Hamburg. Förslaget syftar till att fungera som ett visionärt landmärke och en urban katalysator, både för den norra stadsdelen Altonas utveckling och för hela Hamburg. Genom att koppla samman natur och stadsliv spelar den nya stationen en roll i att bidra till stadens vision om att konsolidera och framhäva dess grönområden.

C.F. Møller Architects förslag för Business Connection Trelleborg baseras på cirkulär ekonomi29.6.2018 09:16Pressmeddelande

C.F. Møller Architects och Carlstedt Arkitekter fördjupar samarbete16.5.2018 08:00Pressmeddelande

De två arkitektföretagen C.F. Møller Architects och Carlstedt Arkitekter för samman sina kompetenser för gemensamma uppdrag inom vårdsektorn. Med C.F. Møller Architects helhetssyn och internationella erfarenheter av sjukvårdsbyggnation och Carlstedt Arkitekters gedigna erfarenhet inom vårdarkitektur utvecklar kontoren gemensamt projekt med fokus på så väl samhällsbyggnadsaspekter och vårdarkitekturens höga tekniska krav som funktion och estetik.