C.F. Møller Architects ritar Teknologisk Instituts 50 000 m² campusområde i Århus Nord

C.F. Møller Architects ritar Teknologisk Instituts 50 000 m² stora nya campusområde med tolv byggnader i Århus Nord. Området kommer att vara väl integrerat med landskapet.

Teknologisk Institut bedriver forskning och utveckling av högteknologiska och hållbara lösningar för material, byggnation, livsmedel och lantbruk, vilka sedan omsätts i tjänster för företag. Det nya campusområdet för Teknologisk Institut kommer att inrymma mycket högteknologiska laboratorier.

– Vi är stolta över att rita Teknologisk Instituts nya vetenskapscampus i Århus Nord. Att skapa en modern struktur för kunskapsutbyte och innovation i samverkan med gröna och attraktiva omgivningar, är något vi alltid har gjort ända sedan Århus Universitet skapades, säger Klavs Hyttel, Partner i C.F. Møller Architects.

Campusområdet kommer att fördelas på fyra kluster av separata byggnader för administration, verkstäder och försöksanläggningar. Total tolv byggnader fördelade på 8 000 m². Byggnaderna varierar mellan en och tre våningar och olika storlekar, och alla byggs i tegel. Klustren ligger runt en innergård där huvudbyggnaden med sina sex våningar ligger som ett nav i Teknologisk Instituts campusområde. Bottenvåningen har stora glaspartier som ger huvudbyggnaden en öppen och välkomnande fasad och som inrymmer matsal, kontorsutrymmen och konferensrum.

Tack vare avdelningar som kan utökas och minskas i takt med nya tekniska möjligheter och utvecklingar, är designen för Teknologisk Institut framtidssäkrad.

För in landskapet och aktiviteterna

Genom att variera röda och bruna nyanser i tegel och fogbruk, i kombination med glaspartier, skapas variation i fasaderna. Byggnaderna designas för att utgöra en del av det naturliga och kuperade landskapet. Det innebär att vissa byggnader kommer att få en källarvåning som ligger under den naturliga terrängen i ena änden av byggnaden, och där samma våning blir en bottenvåning i andra änden av byggnaden.

Arkitekturen fokuserar på att föra in den omgivande naturen i både byggnaderna och landskapsdesignen. Fönsterpartierna i försöksanläggningarna ger ett optimalt dagsljusinsläpp. Samtidigt släpper glaspartierna in landskapet och aktiviteten på innergårdarna och det så kallade Expo-landskapet. Expo-landskapet anläggs som ett grönt band genom byggnaderna, för växtförsök och som utställningsområde för både yrkes- och rekreationssyften för anställda och andra intressenter.

– Expo-landskapet är ett slags utomhuslaboratorium och showroom för institutets aktiviteter. Tanken med Expo-landskapet är att synliggöra institutets arbete genom att föra ut det ur byggnaderna och in i ett landskap där människor rör sig och utför aktiviteter. Expo-landskapet löper genom en innergård vid entrén och matsalen, där människor interagerar med det på ett naturligt sätt. Samtidigt byggs det upp som en del av en landskapspark, så att det också kan användas som utomhusutrymmen för de anställda. På så sätt blir det både en social och yrkesmässig resurs för medarbetare, samarbetspartner och andra intressenter, säger Lasse Palm, Associerad Partner och Chef för Landscape & Urbanism på C.F. Møller Architects.

Östjylländska verksamheter flyttar in i etapper

Teknologisk Instituts livsmedelssektion, AgroTech, är de första som flyttar från Kolding till det nya campusområdet i Århus Nord. Flytten beräknas ske under 2024. Teknologisk Institut behåller tills vidare sitt huvudkontor på Kongsvang Allé i Århus C, men den nya anläggningen i Århus Nord gör även att huvudkontoret kan flytta till campusområdet. Flytt av institutets alla östjylländska aktiviteter kan bli aktuella tidigast om 5–10 år.

C.F. Møller Architects har även ritat Teknologisk Institut (DRMI) i Taastrup.

Landskap, C.F. Møller Architects
Klavs Hyttel, Partner i C.F. Møller Architects
Lasse Palm, Associeret Partner och Chef för Landscape & Urbanism i C.F. Møller Architects.