C.F. Møller Architects utökar partnergruppen

C.F. Møller breddar sin partnergrupp med Ola Jonsson, som idag driver ett nyöppnat kontor i Malmö.
Photo: Silas Smed Andersen. Nya partners C.F. Møller Architects: Rune Bjerno Nielsen, Ola Jonsson, Franz Ødum, Thue Borgen Hasløv & Jonas Toft Lehmann Toft.

C.F. Møller Architects är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor med 100 år av prisbelönt arkitektur och cirka 350 medarbetare, varav cirka 60 i Sverige.Utökningen av partnergruppen kommer efter att C.F. Møller har expanderat sin verksamhet med nytt kontor i Malmö under ledning av Ola Jonsson.

Ola Jonsson anslöt sig till C.F. Møller i Stockholm 2008 och har sedan 2016 varit associerad partner, och sedan 2020 ansvarig för C.F. Møllers Architects kontor i Malmö.

­ – Vi har många skickliga medarbetare på C.F. Møller och det är därför en ynnest att leda verksamheten som en del av partnergruppen. C.F. Møller är för mig unikt på många sätt med en gedigen historia i kombination med vårt stora engagemang för hållbar utveckling och innovation. Ser fram emot att fortsätta utveckla och stärka C.F. Møller tillsammans med ledningen i Sverige och genom vårt värdeskapande samarbete med våra kontor i Danmark, Norge, Tyskland och England, säger Ola Jonsson, arkitekt och partner.

C.F. Møller i Sverige har också nyligen stärkt sin roll i koncernledningen där Vendela Martinac, associerad partner i Stockholm, nu ingår som första svensk i koncernledningen under ledning av Lone Bendorff, partner och VD för C.F. Møllers Architects.

– Vi är nu starkare än någonsin i Sverige med två kontor och utökad partnergrupp och koncernledning, vilket bidrar till att utveckla och stärka vår skandinaviska närvaro och internationella räckvidd. Jag ser fram emot det ökade samarbetet, säger Lone Bendorff, partner och VD.

Om C.F. Møller Architects

C.F. Møller Architects kontor i Sverige har sin bakgrund i Berg Arkitektkontor som 2007 blev en del av C.F. Møller. Våren 2020, öppnade C.F. Møller kontor i Malmö och har även kontor i Aarhus (huvudkontor), Aalborg, Köpenhamn, Oslo, Berlin och London. C.F. Møller firar sitt 100-årsjubileum 2024 och har spelat en central roll i uppbyggnaden av skandinaviska välfärdssamhällen sedan starten, med en ambition att skapa bättre villkor för både människor och planeten.

C.F. Møller Architects står bakom Biomedicum, Zenhusen, Värtaterminalen och Friends Arena i Stockholm samt Akut- och infektionskliniken, SUS och Eleda Stadion i Malmö. C.F. Møller Architects arbetar för närvarande med en modernisering av Globen, stora sjukhusprojekt i Finland, Helsingborg och Stockholm, bostads- och kontorsprojekt samt utvecklingen av Uppsala C och Lund C.

C.F. Møllers partnergrupp

Arkitekt och VD Mårten Leringe, Stockholm, arkitekt Ola Jonsson, Malmö, arkitekterna Lone Wiggers och Mads Mandrup, Thue Borgen Hasløv och Franz Ødum, Köpenhamn samt arkitekterna Michael Kruse, Klavs Hyttel, Klaus Toustrup, Rune Bjerno Nielsen, Jonas Toft Lehmann och jurist Lone Bendorff, Aarhus som också är koncernens CEO.

Om Ola Jonsson

Ola Jonsson är arkitekt, utbildad i Danmark och har arbetat på C.F. Møller Architects i tolv år som associerad partner på C.F. Møllers kontor i Stockholm. Han har tidigare varit verksam arkitekt hos Kjellander + Sjöberg, Brunnberg & Forshed och AVROKO i New York. Ola har varit ansvarig arkitekt för flera betydande byggnader i C.F. Møllers regi och har gedigen erfarenhet från forskning och genomförda projekt med industriell träteknik. I och med öppnandet av C.F. Møllers kontor i Malmö flyttade Ola tillbaka till Skåne, där han ursprungligen kommer ifrån, för att leda utvecklingen och etableringen i södra Sverige.

Länk till förändringar i koncernledningen.

Photo: Bekim Aliji. Ola Jonsson, arkitekt och partner, C.F. Møller Architects.
Lone Bendorff, partner och VD, C.F. Møller Architects.
Photo: Mark Hadden. Biomedicum, Karolinska Institutet, C.F. Møller Architects
Photo: Silas Smed Andersen. Nya partners, C.F. Møller Architects: Rune Bjerno Nielsen, Ola Jonsson, Franz Ødum, Thue Borgen Hasløv & Jonas Toft Lehmann Toft.
C.F. Møller Partners: Franz Ødum, Jonas Toft Lehmann, Julian Weyer, Klaus Toustrup, Klavs Hyttel, Lone Bendorff, Lone Wiggers, Mads Mandrup, Michael Kruse, Mårten Leringe, Ola Jonsson, Rune Bjerno Nielsen & Thue Borgen Hasløv.