C.F. Møller Architects vinner pris på Mipim Awards

Maersk-tornet i Köpenhamn tog hem förstaplatsen i kategorin Best Healthcare Development när Mipim Awards delades ut i Cannes på torsdagskvällen.
Winner Photo S. D'HALLOY - IMAGE & CO

Maersk-tornet är en toppmodern forskningsbyggnad, som med sin nyskapande arkitektur skapar optimala förutsättningar för forskning i världsklass. Ett nytt landmärke i Köpenhamn som på ett positiv sätt länkar samman Köpenhamns universitet med omgivningen och övriga staden.

Tornet är en förlängning av Panum, Köpenhamns Universitets hälsovetenskapliga fakultet, och rymmer både forsknings- och undervisningsfunktioner samt ett konferenscenter med hörsalar och mötesrum som är uppkopplade till den allra senaste tekniken.

- Vi är glada och stolta över den här utmärkelsen. Den understryker att vi kan skapa toppmoderna forsknings- och inlärningsfaciliteter som är sammanlänkade till de omgivande stadsdelarna och övriga staden. Vi skapar förutsättningar som stödjer banbrytande forskning och attraherar forskare i världsklass, ökar värdet till staden samt förenar det lokala med det globala med en mycket holistisk designstrategi, säger Mads Mandrup Hansen, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects.

Sjätte utmärkelsen för Maersk-tornet

Priset på MIPIM, en årlig fastighets- och investeringsmässa i Cannes, är den sjätte utmärkelsen sedan byggnaden invigdes under 2017. Tidigare har projektet bland annat fått följande utmärkelser; World Architecture Festival (WAF) Award i kategorin ’Higher Education and Research’, ’Scandinavian Green Roof Award’ och ’Copper in Architecture Award 2017’ för tornets innovativa och skulpturala kopparfasad. C.F. Møller Architects vann uppdraget i en internationell arkitekttävling 2010.

Fakta om projektet

Adress: Nørre Campus, Blegdamsvej, Köpenhamn, Danmark
Uppdragsgivare: Danska Byggnadsstyrelsen för Köpenhamns Universitet. Donation A.P. Møller Foundation
Arkitekt: C.F. Møller Architects