Chablis på tetra i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8 juni lanseras det för första gången i Sverige ett vin från Chablis på tetraförpackning. Vinet släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment och kostar 139 kr. Artikelnumret är 93702.

Frågan om hållbar utveckling är mer aktuell någonsin. Spring Wine & Spirits arbetar aktivt med att vara drivande för klimatsmarta förpackningar. Förpackningar utgör en stor del av vinindustrins totala klimatpåverkan. Det beror bland annat på förpackningens material, hur den har producerats och hur den kan transporteras. Glasflaskan har en relativt hög klimatpåverkan eftersom den är tung och kräver mycket energi när den tillverkas. Lättare förpackningar minskar både resursåtgången och transporterns miljöpåverkan. Spring Wine & Spirits har tidigare varit först med att lansera vin på burk och har sin populära Spring Village-serie på PET. De har även ett 90-tal produkter på lättare glasflaska och erbjuder sina restaurangkunder den klimatsmarta förpackningen KeyKeg. Nu släpper de i samarbete med Advini det första chablisvinet på tetraförpackning.

- Intresset för nya förpackningar växer i Sverige, i takt med ett större miljömedvetenhet och ökat dryckesintresse. När bag in box lanserades på den svenska marknaden var det många som var skeptiska, men idag är det ett självklart format. Konsumenterna har börjat förstå att även dessa praktiska förpackningar kan husera kvalitativa drycker. Ett välkänt kvalitetsområde som Chablis kan verkligen hjälpa till på den hållbara resan. Dessutom samlas svenskarna gärna utomhus och dricker ett glas vin, ett av de tillfällen där tetraförpackningen gör sig allra bäst, säger Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Vinet är gjort på 100 procent chardonnay från årgång 2019. Hela druvklasar pressades i pneumatisk press. Musten fick sedan vila på ståltank under tolv timmar. Jäsningen skedde vid 16°C i ståltank och merparten av vinet fick även genomgå malolaktisk jäsning.

Vinet har en fruktig, frisk och nyanserad smak med inslag av gröna äpplen, gula päron, mineral, persika och citrus.

Det här är en perfekt partner till klassiska fisk- och skaldjursanrättningar men passar också som sällskapsvin på picknicken.

Chablis 2019, 750 ml, Art nr: 93702Pris: 139 kr, Alk halt: 12,5 % vol.

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.