Chablis på Tetra Pak-förpackning i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8 juni lanseras det för första gången i Sverige ett vin från Chablis på Tetra Pak-förpackning. Vinet släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment och kostar 139 kr. Artikelnumret är 93702.

Frågan om hållbar utveckling är mer aktuell någonsin. Spring Wine & Spirits arbetar aktivt med att vara drivande för klimatsmarta förpackningar. Förpackningar utgör en stor del av vinindustrins totala klimatpåverkan. Det beror bland annat på förpackningens material, hur den har producerats och hur den kan transporteras. Glasflaskan har en relativt hög klimatpåverkan eftersom den är tung och kräver mycket energi när den tillverkas. Lättare förpackningar minskar både resursåtgången och transporterns miljöpåverkan. Spring Wine & Spirits har tidigare varit först med att lansera vin på burk och har sin populära Spring Village-serie på PET. De har även ett 90-tal produkter på lättare glasflaska och erbjuder sina restaurangkunder den klimatsmarta förpackningen KeyKeg. Nu släpper de i samarbete med Advini det första chablisvinet på Tetra Pak-förpackning.

- Intresset för nya förpackningar växer i Sverige, i takt med ett större miljömedvetenhet och ökat dryckesintresse. När bag in box lanserades på den svenska marknaden var det många som var skeptiska, men idag är det ett självklart format. Konsumenterna har börjat förstå att även dessa praktiska förpackningar kan husera kvalitativa drycker. Ett välkänt kvalitetsområde som Chablis kan verkligen hjälpa till på den hållbara resan. Dessutom samlas svenskarna gärna utomhus och dricker ett glas vin, ett av de tillfällen där Tetra Pak-förpackningen gör sig allra bäst, säger Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Vinet är gjort på 100 procent chardonnay från årgång 2019. Hela druvklasar pressades i pneumatisk press. Musten fick sedan vila på ståltank under tolv timmar. Jäsningen skedde vid 16°C i ståltank och merparten av vinet fick även genomgå malolaktisk jäsning.

Vinet har en fruktig, frisk och nyanserad smak med inslag av gröna äpplen, gula päron, mineral, persika och citrus.

Det här är en perfekt partner till klassiska fisk- och skaldjursanrättningar men passar också som sällskapsvin på picknicken.

Chablis 2019, 750 ml, Art nr: 93702Pris: 139 kr, Alk halt: 12,5 % vol.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.