Chalmerspris till nytt sätt att mäta Göteborgsluften

Hur kan luftkvaliteten i Göteborg mätas på ett effektivare och billigare sätt? Genom att montera sensorer på elbussar som körs i innerstaden. Idén har utvecklats av en grupp Chalmersstudenter som nu belönas med Chalmers Entrepreneurial Student Award i samarbete med Hogia. Nu har miljöförvaltningen i Göteborg möjlighet att få en bättre helhetsbild av luftkvaliteten till en låg kostnad.

Elbussen på linje 55 har under våren använts som mobil mätstation för partiklar i Göteborgsluften

-Problemet i dag är att mätningarna sker på några få ställen. Kostnaden för utrustning och underhåll av de stationära mätpunkterna är hög. Vi upptäckte att man kan påvisa samma mönster i luftkvaliteten med mycket billigare sensorer. Vår idé gick ut på att montera sensorer på en buss i linjetrafik, för att på sätt få fler mätpunkter och en bättre helhetsbild. Det gav också möjligheten att mäta i de miljöer som människor vistas i, säger Sofija Zdjelar, en av de sex belönade studenterna.

Den mobila mätstationen har testats under våren på elbussar i linjetrafik, inom ramen för Electricity-projektet. Miljöförvaltningen i Göteborg är en av de parter som studenterna har samarbetat med. Testerna visar att de billigare sensorerna ger samma mönster i mätvärden som de dyrare, även om de inte levererar lika exakta nivåer på halter. Det är möjligt att dra viktiga slutsatser som kan användas i planeringen av miljöåtgärder.

-Vår förhoppning är att man på sikt ska kunna använda bussar utrustade med små och billigare sensorer för att mäta hela städer. Då skulle det vara möjligt att mäta luften på platser som i dag inte ingår i luftkvalitetsmätningar, till exempel bostadsområden och förorter. Globalt kan det innebära att länder som inte har råd med dyra mätstationer kan börja mäta sin luft, säger Lina Lagerquist, kurskamrat med Sofia Zdjelar.

Entrepreneurial Student Award är ett led i Chalmers satsning på att uppmuntra entreprenöriellt tänkande bland studenterna.

- Vår målsättning är att alla studenter ska ha fått med sig entreprenöriella erfarenheter under sin studietid. Det här projektet är ett utmärkt exempel på hur nyfikenhet och drivkraft kan resultera i något som ger långsiktig samhällsnytta till många människor, säger Kristina Henricson Briggs, projektledare för Entreprenörskap i grundutbildningen på Chalmers, som delar ut priset tillsammans med Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

Projektet Moved blev 2019 års vinnare av Chalmers Entreprenurial Student Award i samarbete med Hogia.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin