Champions League-final för damer spelas i Göteborg

För första gången någonsin kommer Sverige att få arrangera en Champions League-final. Detta står klart sedan UEFA:s exekutivkommitté på onsdagen beslutat utse Göteborg som finalort för UEFA Women´s Champions League Final 2021.
Gamla Ullevi blir spelplats. Bild: Per Pixel Petersson/Göteborg Co

-Detta är en milstolpe i svensk fotbollshistoria. Från och med i år är damernas Champions League-final ett eget evenemang, och finalen som spelades i Budapest i förra veckan visade direkt vilket lyft det är för damfotbollen, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson.

I Budapest tog Lyon sin sjätte Champions League-titel genom att besegra Barcelona. I maj 2021 kommer finalen kommer att spelas på Gamla Ullevi, svensk damfotbolls nationalarena.

- Göteborg ska ännu en gång stå värd för ett stort idrottsevenemang och att det handlar om damidrott gör oss extra glada. Vi ser verkligen fram emot att få uppmärksamma Göteborgs 400 årsjubileum med hjälp av UEFA Women’s Champions League Final 2021, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.

Att en av damfotbollens största finaler kommer att spelas på Gamla Ullevi gläder också arenabolaget Got Event.

- Vi är oerhört stolta och taggade över att få vara finalarena för UEFA Women´s Champions League Final 2021. Som nationalarena för svensk damfotboll har vi ett långsiktigt intresse och ansvar för sportens utveckling och tillsammans med övriga samarbetspartners kommer vi göra vårt yttersta gör att leverera magiska ögonblick säger Lotta Nibell, VD på Got Event.

Att ge UEFA Women´s Champions League Final en egen plattform är ett av de första stegen i UEFA:s nya damfotbollsstrategi, vilken precis har lanserats.

- UEFA:s och SvFF:s strategier för framtidens damfotboll rimmar mycket med varandra. Efter succén som UEFA Dam-EM 2013 innebar, ansökte vi om att få arrangera ett flickmästerskap. Och det gör vi nästa år, då UEFA F17-EM avgörs i Sverige. Det evenemanget följs nu alltså upp med finalen i UEFA Women´s Champions League 2021. Samtidigt har vi tillsammans med de övriga nordiska förbunden och många intresserade städer inlett förstudien Vision 2027, som undersöker möjligheterna för en eventuell samnordisk ansökan om VM 2027 säger Karl-Erik Nilsson.

Göran Havik, Svenska Fotbollförbundet 070-393 72 49

Lotta Nibell, VD Got Event 031 - 368 43 70