Spendrups Bryggeri AB

Champis fyller 100 år 2018 – firas med jubileumsflaska!

Dela
Vi kan tacka motboken för att Champis finns. I början av 1900-talet förekom en livlig debatt om svenskarnas kopiösa konsumtion av brännvin och pilsner, och åtgärder krävdes för att få den under kontroll.

1914 hade starkölsförsäljning förbjudits och 1917 infördes motboken som ett ransoneringssystem i hela landet. Bryggerierna började då att utveckla fruktessenser som blandades med kolsyrat vatten. Läsk blev ett festligt alternativ till alkoholhaltiga drycker, must lanserades som alternativ till öl och Champis utvecklades för att utmana mousserande viner och champagne. 


- Champis grundades i Örebro av Robert Roberts 1910. Från början gick den under namnet Champagneläskedryck,men såldes från och med 1918 under den i folkmun redan etablerade benämningen Champis, berättar Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups Bryggeri. Än idag används samma goda, och hemliga recept som 1918 och det är bara en person som känner till receptet och det är skaparens sonsonson, Göran Roberts, avslöjar Anna-Stina Hallberg.


Jubileumsflaskan har stora likheter med originalet från 1918. Formgivaren Mikael Selin har tolkat de gamla Champisetiketterna och har sedan skapat en version för jubileumsflaskan.

--

FAKTA / Champis

Champis innehåller ingredienser från både äpple och druva, något som gör att smaken faktiskt påminner om sprudlande champagne. Den nya jubileumsutgåvan släpps redan till jul och kommer att säljas via dagligvaruhandeln och kostar ca: 29,90 kr.

Kontakter

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker
0702 02 92 17 anna-stina.hallberg@spendrups.se

Bilder

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye