Charlotta från Borlänge – Årets Eldsjäl i kategori Inkludering

Charlotta Volkert i Borlänge heter Årets Eldsjäl i kategori Inkludering. – Fantastiskt, det hade jag inte vågat tro.
Programledare Clara Henry, Tobias Karlsson och Charlotta Volkert

Som fältassistent i socioekonomiskt utsatta områden förstod Charlotta Volkert att det fanns ett behov av frihet för unga tjejer. Med Projektet ”United by Football” finns det nu en väg ut i samhället.

– För mig är det här inte bara fotboll. Det är även frihet för tjejerna att gå sin egen väg, säger hon.

Då Årets Eldsjäls galakväll genomfördes på Cirkus i Stockholm fick initiativtagaren ta emot utmärkelsen som Årets Eldsjäl i kategori Inkludering.

Prisutdelare var dansaren Tobias Karlsson, som själv i olika sammanhang berättat om svårigheten att som ung att hitta ett sammanhang, att vara utstött.

Artisten Martin Stenmarck, som uppträdde på galan sa också, med en hälsning till alla eldsjälar:

– Underbart att ni tar plats, det brukar inte vara så.

Charlotta var givetvis både stolt och rörd och förklarade vad som ligger bakom framgången och vad den betyder.

– Man märker på tjejerna att de via fotbollen blir starkare, får självförtroende och vågar ta för sig. Rekryteringen sker genom träffar, skapa förtroende och vara empatisk.

Utöver utmärkelsen fick Charlotta ett personligt stipendium på 25 000 kronor samt 50 000 kronor att använda i ett projekt.

Här finns en presentation av Charlotta Volkert inför galakvällen: https://www.folkspel.se/aretseldsjal/finalister-inkludering/finalist-2/

Övriga finalister i kategori Inkludering:

Amir Kader, Taekwondo, Göteborg.

Najiba Mansouri, Verksamheten Entré, Sandviken.

Thommy, Gustafsson, Fotboll, Hallstahammar.

Samtliga får 10 000 kronor i stipendium för sin finalplats.

Bifogas bild/bilder för fri publicering.

Programledare Clara Henry, Tobias Karlsson och Charlotta Volkert