Charlotte Rydin ny chefsjurist på Alecta

Charlotte Rydin blir ny chefsjurist och chef för avdelning Juridik på Alecta. Hon kommer närmast från en motsvarande roll på Finansinspektionen och dessförinnan på Riksgälden. Charlotte har tidigare även arbetat på Brummer & Partners och Swedbank Markets. Hon tillträder tjänsten under det andra kvartalet 2019.
Charlotte Rydin

- Jag är väldigt glad att kunna välkomna Charlotte som ny chefsjurist på Alecta. Hennes långa erfarenhet från kapitalmarknaden inom både offentlig och privat sektor, och hennes djupa kunskap inom finans- och pensionsområdet blir mycket värdefull för Alecta och för utförandet av vårt uppdrag, säger Alectas vd Magnus Billing.

Alecta är en aktiv förvaltare med ett tydligt uppdrag att leverera så mycket värde på kollektivavtalade tjänstepensioner som möjligt till minsta möjliga kostnad åt företags- och privatkunder. Vid utgången av det tredje kvartalet 2018 förvaltade Alecta cirka 870 miljarder kronor.

- Pensioner är en viktig del av trygghetssystemen och Alecta är en betydande aktör med gott renommé. Det ska bli både roligt och spännande att bidra till att Alecta och kollektivavtalad tjänstepension utvecklas på bästa möjliga sätt i en föränderlig omvärld med nya regleringar på väg, säger Charlotte Rydin.

Charlotte Rydin är född 1968 och har en juristexamen från Stockholms Universitet. På Riksgälden var hon förutom chefsjurist även chef för avdelning Finansiell stabilitet och konsumentskydd samt stabschef. På Brummer & Partners var hon bland annat Compliancechef.

Alectas nuvarande chefsjurist Magnus Landare fortsätter på Alecta som senior rådgivare till VD.

- Magnus har gjort ett mycket bra jobb som chefsjurist under många år och innan dess som medarbetare på Alectas juridikavdelning. När han nu väljer att trappa ner, är jag tacksam för att han kvarstår som rådgivare, säger Magnus Billing.

Christina Malmberg Hägerstrand, Chef Extern kommunikation & presschef
christina.hagerstrand@alecta.se
+46 72 855 93 29

Charlotte Rydin

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 870 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen.