Riksidrottsförbundet

Cheerleadingförbundet röstades in som medlemsförbund vid Riksidrottsmötet

Riksidrottsmötet har idag beslutat att rösta in Cheerleadingförbundet som ny medlem i Riksidrottsförbundet. Friskis & Svettis medlemsansökan återremitterades till Riksidrottsstyrelsen och övriga ansökningar fick avslag. Stämman beslutade också att tillsätta en oberoende medlare för att bistå Islandshästförbundet och Svenska Ridsportförbundet för att hitta samverkan.

De förbund som fick avslag på ansökan är Svenska Bodybuildning och Fitness Förbundet, Svenska Bridgeförbundet, Svenska Padelförbundet, Svenska E-sportförbundet, Svenska Förbundet för Funktionell Fitness, Svenska Kanotslalomförbundet, Sverige Lacrosse och Svenska Surfförbundet.

- Vi välkomnar Cheerleadingförbundet som nya medlemmar. Det finns en positiv syn på att idrottsrörelsen ska vara öppen för all föreningsidrott. Samtidigt är det viktigt att ha stabila förbund. De förbund som inte uppfyller kriterierna för medlemskap, som stämman i helgen beslutat om, uppmanar vi nu att söka samverkan med andra förbund eller att gå med i det idrottsnätverk som ska inrättas, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Svenska Kälksportförbundet och Svenska Landhockeyförbundet utesluts efter beslut på stämman. Anledningen är att de har för få föreningar och därmed inte uppfyller villkoren för medlemskap i Riksidrottsförbundet. De uppmanas, precis som de förbund som fått avslag på medlemsskap, att söka samverkan med andra förbund i det nyinrättade idrottsnätverket.

Svenska Padelförbundet röstades in som medlemmar i idrottens studieförbund, SISU Idrottsutbildarna.

Vid frågor kontakta

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf