Chefer anser att gaming är en tillgång i arbetssökandet

Erfarenheter av spel är en kompetensmässig tillgång i en jobbansökan – det uppger fyra av tio chefer, 39 procent, i en ny undersökning från ManpowerGroup. Samtidigt tror bara en av tre svenskar, 32 procent, att de skulle öka chansen att få jobb genom att nämna sin spelerfarenhet i en arbetsansökan.

– Många betraktar spelande som ett tidsfördriv utan funktion, men gamers utvecklar ofta mjuka kompetenser genom sitt spelande. Arbetsmarknaden efterfrågar människor som kan samarbeta, planera framåt och kommunicera väl – förmågor som spelande ofta bidrar till att utveckla, säger Patric Palm, Managing Director på Manpower Enterprise.

Fyra av tio svenska chefer, 39 procent, anser att gaming är en tillgång i en jobbansökan. Främst är det manliga chefer som anser att gaming är en tillgång i en jobbansökan, och det är även män som spelar själva i högre utsträckning.

– Det gynnar framför allt arbetsgivarna och arbetsmarknaden när vi tänker utanför ramarna för traditionell rekrytering. Att våga vara okonventionell i rekryteringsprocessen leder till ökat nytänkande och mångfald på arbetsplatsen, säger Patric Palm.

Andelen som tror att det skulle gynna dem att lyfta gaming i en rekryteringsprocess är något lägre. En av tre, 32 procent, bedömer att spelerfarenheten skulle öka chanserna att få jobb. Även här skiljer män ut sig med 38 procent som är positivt inställda, jämfört med 24 procent kvinnor.

– Mitt främsta tips till jobbsökande är försöka bredda synen på vilka förmågor du har förvärvat genom livet, och att lyfta dem på ditt cv. Även mindre traditionella erfarenheter kan bidra till eftertraktade kompetenser som inte går att studera sig till, säger Patric Palm.

ManpowerGroup lanserade under hösten 2020 möjligheten att genomföra ett färdighetstest med gamingrelaterade frågor, baserat på 11 000 spel. Svaren i testet har sedan använts till att hjälpa datorspelare översätta sina färdigheter till mjuka färdigheter som eftersöks i arbetslivet.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Skills Translator
I färdighetstestet Manpower Skills Translator svarar du på frågor om dina gamingvanor och anger vilka spel du spelar mest. Utifrån en databas med cirka 11 000 olika spel analyserar testet vilken kompetens du fått genom ditt spelande. Dina förmågor matchas med den typ av jobb du är bäst lämpad för, och du får även tips på hur du bäst formulerar ditt CV. Testet kan genomföras här: https://jobb.manpower.se/gaming

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2021 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 858 personer har svarat på undersökningen.

Frågorna som ställdes var:

1. Har du ett intresse för gaming?

Ja, stort

10%

17%

20%

8%

Ja, litet

21%

24%

19%

Nej, inget alls

50%

35%

63%

5%

6%

1. Tror du att det skulle öka dina chanser att få jobb genom att ta med din spelerfarenhet på cv:t?
    (Ställd till de med ett intresse för gaming)

Ja, mycket

9%

10%

8%

Ja, lite

14%

Nej, inte alls

52%

48%

59%

16%

15%

17%

1. Skulle du värdera en kandidats spelerfarenheter (gaming) som en tillgång kompetensmässigt i en jobbansökan?
    (Ställd till chefer)

Ja, mycket

3%

14%

Ja, lite

23%

25%

20%

Nej, inte alls

39%

40%

38%

22%

18%

27%

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

Om Manpower
Manpower är världsledande inom bemanning och rekrytering och erbjuder flexibla lösningar och snabb tillgång till kompetens. Med en av Sveriges största kandidatbaser och vår stora kunskap om olika verksamheters behov matchar vi rätt person på rätt plats. Vi har över 65 års erfarenhet, finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 80 länder världen över. Manpower är en del av ManpowerGroup som varje år sätter 15 000 personer i jobb i Sverige. www.manpower.se

Ny prognos: Rekordmånga jobbtillfällen väntas i höst15.9.2021 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Nu vänder det – svenska arbetsgivare tror på en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden ligger på hela +25 procent för det fjärde kvartalet 2021, den starkaste prognosen i Arbetsmarknadsbarometerns historia. Hotell- och restaurang är den bransch där sysselsättningen förväntas öka överlägset mest med en prognos på hela +53 procent, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Arbetsgivare i Mellansverige tror på rekordmånga jobbtillfällen i höst15.9.2021 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu vänder det – Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, tror på en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft i höst. Sysselsättningstrenden ligger på +18 procent för det fjärde kvartalet, den starkaste prognosen sedan pandemins start. Hotell- och restaurangbranschen ger en prognos på hela +53 procent, och landet som helhet har en prognos på +25 procent. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.