Childhood-dagen på Gröna Lund firar 15-årsjubileum

Childhood-dagen på Gröna Lund arrangeras i år söndagen den 27 maj, för femtonde året i rad. Det är en kul dag för både stora och små, som avslutas med en stor konsert på Stora Scen i närvaro av Prinsessan Madeleine. Bara genom att komma till Gröna Lund på Childhood-dagen är man med och bidrar till att fler barn i Sverige och världen får en trygg och kärleksfull barndom, fri från våld och sexuella övergrepp. Gröna Lund skänker nämligen alla entréintäkter fram till klockan 16.00 till Childhoods arbete.

– Vi är mycket glada och tacksamma för att få arrangera Childhood-dagen på Gröna Lund i år igen. Genom åren har evenemanget genererat närmare 10 miljoner kronor till Childhood. Det är naturligtvis extra roligt att göra detta på en plats som betyder så mycket för många barn, en plats där leken står i centrum, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare för Childhood.

Pengarna som dras in på Childhood-dagen går direkt till Childhoods arbete med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn. – I många av de projekt vi stödjer, I Sverige och i resten av världen, spelar leken en avgörande roll. I leken utvecklas barn och kan också bearbeta de upplevelser de varit med om. Men leken är också viktig i sin egen rätt. Alla barn har rätt till en barndom där lek har en naturlig plats, säger Paula Guillet de Monthoux.

Childhood-dagen är en årligen återkommande familjedag på Gröna Lund med några av Sveriges populäraste artister. Syftet är att erbjuda en rolig familjedag och samtidigt samla in pengar till Childhoods arbete.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Åsa Andreasson Åkerström, Kommunikationsansvarig Childhood

Telefon: 073-6877006, e-post: asa.andreasson@childhood.org

För ackreditering, kontakta:

Annika Troselius, Informationschef Gröna Lund,

Telefon: 0708-58 00 50, e-post: annika.troselius@gronalund.com

Childhood förebygger sexuella övergrepp mot barn. Det gör vi i partnerskap med eldsjälar, gräsrotsorganisationer, företag, stiftelser och andra aktörer som delar vår vision om en värld där inget barn utsätts för sexuella övergrepp. Vi investerar i innovationer, metoder och samarbeten som stärker skyddet och minskar riskerna för särskilt sårbara grupper. Vi driver påverkansarbete, ökar kunskapen och medvetenheten om sexuella övergrepp mot barn. Vi skapar långsiktig och hållbar förändring.

Vårt arbete utgår från FN:s Barnkonvention och de globala målen 5, 16 och 17. Vi finansieras av företag, stiftelser och privata givare.Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia.

AI-genererat övergreppsmaterial mot barn - Vad är det som händer?9.4.2024 15:30:15 CEST | Pressinbjudan

Den 12 april anordnar World Childhood Foundation, Internetstiftelsen och Women in AI ett webbinarium för att adressera en mörk aspekt av AI-teknologins framfart: skapandet av AI-genererat övergreppsmaterial mot barn. Webbinariet belyser de utmaningar och faror som den snabba framväxten av AI-teknologi medför samt utforskar hur vi tillsammans kan arbeta för en säkrare framtid för våra barn.

Skolsköterska vinner årets Childhoodpris!8.12.2023 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Årets Childhoodpris går till Bitte Johnsson, skolsköterska vid Praktiska Gymnasiet i Ystad. Under torsdagskvällens ceremoni, i närvaro av H.M. Drottningen, hyllades elevhälsan och tre finalister för sitt arbete med att stötta barns och ungas utveckling och skolgång. Vinnaren utsågs av en jury bestående av bland andra Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood och Carin Götblad, polismästare vid Noa.

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan - rekordmånga nomineringar.24.11.2023 06:00:11 CET | Pressmeddelande

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan. Årets finalister och elevhälsohjältar är Monica Mancilla Robles, Linköping, Farida Khan Sällbom, Göteborg och Bitte Jonsson, Ystad. Tre eldsjälar som stöttar barns och ungas utveckling och skolgång. Årets jury består bland andra av H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande World Childhood Foundation och Carin Götblad, polismästare vid Noa. Vinnaren presenteras den 7 december och utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.