Childhoodpriset 2020 går till Marit Gustafsson från Avesta

Vinnaren av 2020 års Childhoodpris heter Marit Gustafsson, barnhandläggare på socialtjänsten i Avesta kommun. Vinnaren tillkännagavs av Prinsessan Madeleine på måndagen.

Marit Gustafsson har varit verksam inom den kommunala socialtjänsten i många år. Som barnhandläggare möter hon barn i kris och barn som är i behov av stöd i eller utanför hemmet. I sin roll drivs Marit av ett genuint engagemang för barnets bästa. Hon sätter alltid barnens perspektiv främst, samtidigt som hon värnar om att ge både föräldrar och familjehem ett lugnt, pedagogisk och professionellt bemötande. Marit gör ständigt det ”lilla extra”, vilket leder till att både barn och vuxna känner förtroende för henne – hon leker med barnen, skickar vykort och har även ett engagemang för barn och familjer som avslutats som ärende hos socialtjänsten och är i sin yrkesroll alltid tillgänglig och öppen även för dem. Marit har också varit drivande i samverkan med skolan och har sett till att alla skolor i kommunen har en kontaktperson hos socialtjänsten.

”Juryn fick ta del av många starka nomineringar och vårt uppdrag att hitta finalister och vinnare var därför både givande och svårt. Marit lyste allra klarast och hon är en värdig vinnare av Childhoodpriset 2020”, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och ordförande i Childhoodprisets jury.

Juryns motivering lyder:

”Med empati, engagemang och kunskap möter Marit barn på deras egna villkor. Hon skapar trygghet för barn i kris när livet är som allra skörast. Med sin starka närvaro och intelligenta lekfullhet gör Marit det svåra begripligt för barn. Och hon blir kvar, hon sviker inte och ger aldrig upp. Marit är en inspiration och förebild för en hel yrkeskår - och för alla människor som värnar om barn.”

Marit Gustafsson och de två medfinalisterna – Helen Brännström, socionom vid Närvaroteamet i Skellefteå och Jenny Selenius, regionkoordinator mot människohandel/prostitution på socialtjänsten i Stockholm Stad - har valts ut av Childhoodprisets jury från alla nomineringar som kommit in från svenska allmänheten under hösten. Vid urvalet har juryn lagt fokus på att finalisterna ska uppfylla vad barn och unga själva tycker är viktigt i mötet med socialtjänsten - att de visar delaktighet, mod, tillit och gör ”det lilla extra”.

FAKTA OM CHILDHOODPRISET

• Childhoodpriset instiftades 2019 och vill uppmärksamma de människor i Sverige som är avgörande för att hålla barn trygga men vars arbete inte alltid syns mest.
  • Priset delas ut årligen; varje år står en ny yrkesgrupp i prisets fokus. 2020 går till en person som arbetar med barn och unga inom socialtjänsten.
  • Juryn för Childhoodpriset består av ordförande Paula Guillet de Monthoux, Childhoods generalsekreterare; Prinsessan Madeleine, styrelseledamot Childhood Sverige och USA; Lena Ahlström, VD Ledarstudion; Elaine Eksvärd, retoriker och grundare av föreningen Treskablinoll, Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Ersta Sköndal Bräcke Högskola, Elin Wernquist, grundare och generalsekreterare, Barnrättsbyrån och Carina Åkerström, VD och koncernchef, Handelsbanken och ledamot av Childhoods styrelse.
  • Prissumman på 50 000 kr ska användas till något som gör att pristagaren blir ännu bättre i sin yrkesroll, t ex till deltagandet i en internationell konferens, en studieresa eller vidareutbildning.
  • På grund av pandemin tillkännagavs vinnaren den 21 december i en film på childhood.se; fysisk prisutdelning sker under 2021.

Läs mer om Childhoodpriset på childhood.se

Childhood är en barnrättsorganisation som arbetar för att förebygga och förhindra att barn utsätts för sexuella övergrepp.  Childhoods vision är att alla barn ska få växa upp utan våld, sexuella övergrepp och exploatering. Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia.