Childhoodpriset 2020 ska hedra modiga eldsjälar inom socialtjänsten

Ett av fem barn i Sverige utsätts någon gång under sin barndom för sexuella övergrepp.[i] En nyckelkomponent i arbetet med att förebygga våld och övergrepp mot barn är engagerade vuxna som ser, bryr sig och agerar. Dessa människor vill Childhoodpriset lyfta. Varje år står en ny yrkesgrupp i prisets fokus - 2020 ska priset tilldelas en person som arbetar med barn och unga inom socialtjänsten.

- För barn i utsatthet kan bemötandet de får av socialtjänsten vara avgörande. En rad uppmärksammade fall har skakat Sverige och påmint oss hur viktigt det är att socialtjänsten sätter barnet i centrum. Därför vill vi i år uppmärksamma eldsjälar som med mod vågar stå upp för barnet för att hitta vägar framåt i en svår livssituation, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och prisjuryns ordförande.

Nominering

Vem som helst kan föreslå kandidater till Childhoodpriset. I år hoppas prisjuryn särskilt på nomineringar från barn och unga med egen erfarenhet från socialtjänsten. Nomineringen är öppen mellan den 28 augusti och 16 oktober 2020. Childhoodprisets jury utser tre finalister som presenteras den 4 december. Vinnaren tillkännages den 21 december. Nomineringsformulär och mer information om priset finns på childhood.se/childhoodpriset.

Jury

Childhoodprisets jury består av sju medlemmar:

Prinsessan Madeleine

Paula Guillet de Monthoux, Childhoods generalsekreterare

Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Ersta Sköndal Bräcke Högskola

Lena Ahlström, grundare och VD, Ledarstudion

Elaine Eksvärd, retoriker och grundare, föreningen Treskablinoll

Elin Wernquist, grundare och generalsekreterare, Barnrättsbyrån

Carina Åkerström, VD och koncernchef, Handelsbanken och ledamot av Childhoods styrelse

Fakta om Childhoodpriset

Childhoodpriset lanserades 2019 i syfte att hedra en person som utmärker sig inom sin yrkesroll, visar stort personligt engagemang och förmåga att samverka med andra samt har uppnått konkreta resultat för att skydda barn mot våld och sexuella övergrepp.

Prissumman på 50 000 kr ska användas till något som gör att pristagaren blir ännu bättre i sin yrkesroll - t ex till deltagandet i en internationell konferens, en studieresa eller vidareutbildning. 2019 års Childhoodpris gick till Andreas Grym, IT-brottsutredare vid Polisen i Göteborg.

[i]Stiftelsen Allmänna Barnhuset: Det gäller ett av fem (2015)