Childhoodpriset 2020 ska hedra modiga eldsjälar inom socialtjänsten

Ett av fem barn i Sverige utsätts någon gång under sin barndom för sexuella övergrepp.[i] En nyckelkomponent i arbetet med att förebygga våld och övergrepp mot barn är engagerade vuxna som ser, bryr sig och agerar. Dessa människor vill Childhoodpriset lyfta. Varje år står en ny yrkesgrupp i prisets fokus - 2020 ska priset tilldelas en person som arbetar med barn och unga inom socialtjänsten.

- För barn i utsatthet kan bemötandet de får av socialtjänsten vara avgörande. En rad uppmärksammade fall har skakat Sverige och påmint oss hur viktigt det är att socialtjänsten sätter barnet i centrum. Därför vill vi i år uppmärksamma eldsjälar som med mod vågar stå upp för barnet för att hitta vägar framåt i en svår livssituation, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och prisjuryns ordförande.

Nominering

Vem som helst kan föreslå kandidater till Childhoodpriset. I år hoppas prisjuryn särskilt på nomineringar från barn och unga med egen erfarenhet från socialtjänsten. Nomineringen är öppen mellan den 28 augusti och 16 oktober 2020. Childhoodprisets jury utser tre finalister som presenteras den 4 december. Vinnaren tillkännages den 21 december. Nomineringsformulär och mer information om priset finns på childhood.se/childhoodpriset.

Jury

Childhoodprisets jury består av sju medlemmar:

Prinsessan Madeleine

Paula Guillet de Monthoux, Childhoods generalsekreterare

Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Ersta Sköndal Bräcke Högskola

Lena Ahlström, grundare och VD, Ledarstudion

Elaine Eksvärd, retoriker och grundare, föreningen Treskablinoll

Elin Wernquist, grundare och generalsekreterare, Barnrättsbyrån

Carina Åkerström, VD och koncernchef, Handelsbanken och ledamot av Childhoods styrelse

Fakta om Childhoodpriset

Childhoodpriset lanserades 2019 i syfte att hedra en person som utmärker sig inom sin yrkesroll, visar stort personligt engagemang och förmåga att samverka med andra samt har uppnått konkreta resultat för att skydda barn mot våld och sexuella övergrepp.

Prissumman på 50 000 kr ska användas till något som gör att pristagaren blir ännu bättre i sin yrkesroll - t ex till deltagandet i en internationell konferens, en studieresa eller vidareutbildning. 2019 års Childhoodpris gick till Andreas Grym, IT-brottsutredare vid Polisen i Göteborg.

[i]Stiftelsen Allmänna Barnhuset: Det gäller ett av fem (2015)

World Childhood Foundation arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn. Vi ger stöd till lokala organisationer som utvecklar nya innovativa metoder som hjälper barn och familjer i utsatthet. Vi arbetar också aktivt för att stärka kvalitén och sprida beprövade modeller som når barn och familjer som tidigare inte fått det stöd de behöver. Med relativt små investeringar, kopplat med nära dialog och stöd, kan Childhood agera inkubator och hjälpa nya idéer och organisationer att växa och bli hållbara. Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia.

Childhood och Regnbågsfonden lanserar ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma och stärka arbetet mot sexuella övergrepp mot pojkar18.2.2020 09:51:00 CETPressmeddelande

*Pojkar som utsätts för sexuella övergrepp omfattas ofta inte i lagstiftningen. * Pojkar som utsätts för sexuella övergrepp syns ofta inte i statistiken. * Pojkar som utsätts för sexuella övergrepp vågar ofta varken polisanmäla eller berätta för sina familjer vad som hänt. En jämförelse mellan 60 länder kring lagstiftning och insatser för att stoppa sexuella övergrepp mot barn visar på att nästan hälften av de länder som jämförts saknar ett tydligt skydd mot sexuella övergrepp mot pojkar i lagstiftningen. Bara 6 av 60 länder har information om hur stor andel pojkar som exploaterats sexuellt. Det finns en mängd exempel på hur övergrepp mot pojkar bedömts som mindre allvarliga än om det skulle drabba en flicka. I vissa fall skämtas de bort. I andra fall skuldbelägger vuxenvärlden pojken. Vuxenvärlden vet helt enkelt inte hur man ska bemöta en pojke som utsatts för övergrepp. – Jag tycker det är sorgligt hur vi som jobbar mot sexuella övergrepp mot barn har svikit pojkarna, säger Britta H

Childhood och Hugo Stenbecks Stiftelse stödjer Barnrättsbyrån, Maskrosbarn och Child 10 i mångmiljonsatsning för att göra verklighet av Barnkonventionen18.12.2019 16:13:00 CETPressmeddelande

Den 1 januari 2020 blir Barnkonventionen svensk lag. Den nya lagen är en viktig delseger för barns rättigheter, men också början på en avgörande tid då den ska tolkas och appliceras på ett sätt som innebär verklig skillnad för Sveriges barn och unga. Samtidigt som att lagen är ett steg i rätt riktning, lever vi i ett Sverige med ökande klyftor, där allt fler barn lever i utsatthet och där det blivit svårare att få hjälp från samhället.

Childhoodpriset 2019 går till Andreas Grym9.12.2019 22:39:00 CETPressmeddelande

Andreas Grym har genom sitt arbete som IT-brottsutredare lyckats identifiera hundratals barn som utsatts för nätbaserade sexuella övergrepp och spårat misstänkta gärningsmän, vilket lett till fällande domar i hela landet. 2015 var han en viktig del av ett av de största groomingmålen i svensk historia, där en man från Ulricehamn blev dömd för att på nätet ha tagit kontakt med sexuell kontakt med 114 barn, en utredning som började med enbart två anmälningar. ”Andreas visar genom sin insats som utredare att varje barn är viktigt och har rätt att få sin röst hörd. Han är extremt driven, ger inte upp och gör verkligen allt för att hitta barnen. Därför är han en värdig första vinnare av Childhoodpriset”, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och ordförande i Childhoodprisets jury. Juryns motivering lyder: ”Med stor yrkesskicklighet och intelligens vänder Andreas på varje sten för att identifiera och hitta både utsatta barn och misstänkta gärningsmän. Andreas kämpar