Tallbergs Förlag

Christer Fuglesang hjälpte till att skapa saga för ungdomar

I Köldens hav tar Andreas Alehed med sig läsarna till en mytomspunnen plats fylld av faror och överraskningar. På ett trovärdigt sätt gestaltar han en plats där endast ett fåtal människor har satt sin fot.

– Att skriva en bok som utspelar sig på en plats man själv aldrig varit på var naturligtvis en stor utmaning. Därför har Christer Fuglesangs hjälp varit mycket betydelsefull. Han har på ett generöst sätt bidragit till att vissa beskrivningar blivit mer naturvetenskapligt korrekta, säger Andreas Alehed.

Boken handlar om Olivia som vantrivs i sitt familjehem, hon saknar sina riktiga föräldrar. En dag blir hon uttagen till ett läger och plötsligt befinner hon sig på en plats hon inte visste fanns. Reglerna är enkla, utför din syssla och lämna aldrig området. Men Olivia får snart en stark känsla av att det finns något mer där ute. Och snart börjar det att kalla på henne…

Köldens hav är en spännande berättelse om att lyssna till sin inre röst och att våga gå sin egen väg. Den handlar om relationen mellan stor och liten, om den stora saknaden efter att ha blivit lämnad av de som betyder allra mest. Men den handlar också om en av mänsklighetens allra största utmaningar.

– Efter många år i skolans värld vet jag vad unga människor engageras av idag, och det råkar vara ämnen som även engagerar mig. Därför tror jag att den här boken kommer att gillas av många, säger Andreas Alehed.

Andreas Alehed arbetar till vardags som utbildningssamordnare på lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Med Köldens hav vill han i första hand underhålla sina läsare men han vill också skildra en plats inte många vet så mycket om trots att vi alla känner till den. En plats ingen har besökt på ca 50 år. En plats våra barnbarn i framtiden kommer att åka till som turister.

Om

Tallbergs Förlag AB är ett förlag som står upp för HBTQ, etnicitet, religion, klass, kön och funktionsvariationer med flera. Vi föreläser och arrangerar workshops, utbildningar samt kulturevenemang, till exempel i form av konserter och konstutställningar. Alla produkter kan paketeras digitalt och säljs som utbildningsmaterial till skolor, företag och andra verksamheter som önskar öka sin kompetens inom våra områden.

Följ Tallbergs Förlag

Senaste pressmeddelandena från Tallbergs Förlag