Christina från Göteborg är bäst i Europa på värdskap!

Göteborg är bäst i Europa på värdskap. Christina Bonnevier från Göteborgs Turistbyrå, som är en del av Göteborg & Co, har fått ta emot priset ECM TIC Hostmanship Award 2019 i Gent, Belgien. Hon är därmed bäst i Europa på att möta besökare.

Christina Bonnevier, bäst i Europa på värdskap. Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.

– Jag tycker tävlingen är helt suverän som har fokus på de mjuka och mänskliga värdena i mötet med våra besökare. Det känns fantastiskt roligt och hedrande att vinna, säger Christina Bonnevier.

Annelie Karlsson är Christina Bonneviers chef och den som nominerade henne till priset. I sin nominering poängterar Annelie Karlsson att det är en livsstil att arbeta på en turistbyrå, att du är uppmärksam på vad som händer i staden och vilka besökarna är. De viktigaste mötena händer inte alltid inne på turistbyrån. Ett sådant möte ägde rum på Hedens parkeringsplats en morgon, ett möte som också var en del i Christina Bonneviers nominering.

– Jag mötte en utländsk familj som var här på besök, de hade inget kreditkort som fungerade i biljettautomaten. De var mycket tidspressade, på väg till ett möte. Jag erbjöd mig att betala deras halvdagsbiljett, men de var tveksamma då de ville betala tillbaka så snabbt som möjligt. Jag sa att de kunde komma in till Turistbyrån och fråga efter mig, vilket de också gjorde senare på dagen. De var jättetacksamma och lättade, säger Christina Bonnevier.

Utöver att vara Europas bästa turistinformatör är Christina Bonnevier också auktoriserad stadsguide och talar fem språk flytande; svenska, danska, engelska, spanska och franska. I hennes jobb ingår också att auktorisera stadsguider och att arbeta med destinationens turistsajt goteborg.com.

Göteborg & Co satsar på det personliga mötet genom stadens turistbyrå, som tar emot cirka 400 000 besökare per år. Bolaget satsar också på goteborg.com som ökar för varje år och har nästan 3 miljoner unika besökare årligen. Det goda värdskapet är en kombination av digitala verktyg och mänskliga möten, det är inte antingen eller, utan både och, för bästa möjliga utfall. Med ett gott värdskap blir alla dessa besökare goda ambassadörer för Göteborg.

TIC Hostmanship Award delas ut av organisationen ECM European Cities Marketing som består av medlemmar från europeiska turistorganisationer. För att vinna priset som Europas bästa turistinformatör krävs en nominering av din chef, vinnaren utses sedan av TIC Expert Groups ledning som består av representanter från tio städer. Priset delades ut i Gent den 24 oktober där Christina Bonnevier var på plats och tog emot det.

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.