Cirkulärt, biobaserat lim med jäst utforskas i nytt projekt

Kan uttjänt jäst från ölbryggning användas för att göra biobaserat lim till wellpappförpackningar och spånskivor? Det ska utvärderas i ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation – en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Bakom projektet står RISE Research Institutes of Sweden tillsammans med en kvintett av aktörer som tillsammans bildar värdekedjan för att ta fram en cirkulär och biobaserad produkt: Spendrups Bryggeri, Ragn-Sells Recycling, Akzo Nobel Adhesives, Byggelit och DS Smith Packaging Sweden. Under 1,5 års tid ska man undersöka och utvärdera möjligheten att få till stånd ett cirkulärt, hållbart och resurseffektivt användande av den uttjänta jästen som komponent i biobaserade material och produkter.

– Uttjänt jäst är en proteinrik restström som kontinuerligt uppstår i vår ölbryggning. Den har traditionellt gått till bönder där den använts som grisfoder eller som jordförbättring, men i det här projektet ska vi utforska om det också finns andra användningsområden. I bästa fall kan vi knyta ihop en hel värdekedja där lim skapas från vår jäst, som sedan kan användas till våra förpackningar, säger Jörgen Forsberg som är produktionschef på Spendrups Bryggeri i Grängesberg.

Under projektets gång kommer restströmmen av jäst att undersökas på olika sätt för att man ska kunna fastställa vilka delar av biomassan som skulle kunna användas till ett biobaserat lim för wellpappförpackningar och spånskivor – och hur det i så fall ska göras. Dessutom ska produktens miljöpåverkan analyseras ur alla tre hållbarhetsperspektiv: miljömässigt, ekonomiskt och socialt.

– Vi vill utveckla biobaserade alternativ till dagens fossilbaserade och mer resurskrävande limmer. Projektet är ett första steg för effektivt nyttjande av jästrestströmmar. I en förlängning är det också intressant att titta på hur vattnet och lösta näringsämnen skulle kunna tillvaratas och om det utvunna proteinet skulle vara lämpligt som foder. Vi har precis startat upp ett oerhört intressant projekt, säger Marielle Henriksson som är projektledare och forskare på RISE.

Ett möjligt användningsområde som ska utforskas är att tillverka ett lim för wellpapptillverkning, av uttjänt jäst istället för vetestärkelse som används idag.

- För oss på DS Smith är detta ett mycket intressant projekt, eftersom vårt uppdrag handlar om att skapa hållbara förpackningar som hjälper våra kunder att möta kraven på praktisk funktion, marknadskommunikation och cirkulär ekonomi. Vi tror att projektet kommer bidra med nytänkande, innovation och utveckling som kan göra vår värdekedja ännu mer hållbar. Det passar väl in i vår strävan att anpassa förpackningen till en ständigt föränderlig värld, säger Jenny Hörnander som är verksamhetsutvecklingschef på DS Smith Nordic.

För ytterligare information, kontakt:

Jörgen Forsberg, produktionschef Spendrups

070-188 80 66. Jorgen.forsberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups

0708-95 25 67 rose-marie.hertzman@spendrups.se

Sankt Eriksgatan 121

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups antar klimatmål enligt Science Based Targets27.1.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Spendrups anslöt sig till Science Based Targets initiative (SBTi) i november 2021 och under hösten 2022 har organisationen SBTi validerat och godkänt Spendrups klimatmål. För Spendrups innebär detta att arbetet med att minska utsläppen, som pågått i mer än 10 år och innefattat många insatser, får en tydlig riktning framåt. Det främsta fokuset har hittills legat på den egna verksamheten men nu ska Spendrups också öka omställningstakten i sin värdekedja.

TakeOver gästspelar på hos Hedda Spendrup på OMAKA den 6 februari18.1.2023 12:08:36 CET | Pressmeddelande

TakeOver Gästspel gör nu sitt tjugotredje gästspel på Hedda Spendrup’s bryggeri med restaurang OMAKA i A-House, Stockholm, den 6 februari 2023. Denna gång sätter kockarna varsin rätt till ett av bryggeriets hantverksöl. TakeOver gästspel, nätverket för att lyfta fram mat lagad av kvinnliga kockar som startades 2014 av Linn Söderström och Lisa Lönner fortsätter att utveckla branschen.

Spendrups får ny marknadsdirektör22.11.2022 13:47:07 CET | Pressmeddelande

Spendrups nya marknadsdirektör heter Anna-Stina Hallberg. Hon har jobbat på Spendrups marknadsavdelning i olika roller sedan 2008, senast som marknadschef för Spendrups alkoholfria sortiment. Rekryteringsprocessen som pågått sedan i somras lockade många väl kvalificerade sökanden, men valet föll alltså på en intern kandidat med lång och djup erfarenhet av att marknadsföra Spendrups breda produktportfölj. För Anna-Stina är uppdraget som marknadsdirektör en fortsättning på vad som började som ett drömjobb som biträdande produktchef för LOKA för 14 år sedan. – Jag minns fortfarande den fantastiska känslan när jag fick mitt första jobb på Spendrups! Nu känns det jätteroligt att återigen få vara ”ny på jobbet” och ta mig an hela vår fantastiska produktportfölj. Jag är respektfull inför uppgiften och ser verkligen fram emot att lära mig mer. Men jag känner mig trygg i att vi har så mycket kompetens och kunnande inom organisationen och en rad goda byråsamarbeten som kommer att vara en grund f