Citadelle - unik Gin från Frankrike!

Den 22 februari landar Citadelle slottsgin i Systembolagets beställningssortiment. Det är en stilbildande gin som för snart 30 år sedan var en del i den våg av hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle hyllas kontinuerligt av kritiker och har blivit flerfaldigt prisbelönt vid internationella tävlingar. Artikelnummer är 50250 och priset 299 kronor.

Sveriges ledande ginexpert Örjan Westerlund utser i sin bok ”Gin – en kärlekshistoria” Citadelle till en favoritgin och skriver: ”Enbärskärlek på flaska. En gin som borde göra alla med gintillverkarambition lite avis”.

Citadelle Gin kommer från slottet Château de Bonbonnet i Cognac i sydvästra Frankrike. Slottsmarken täcks av de enbärsbuskar som används för att sätta Citadelles signatursmak. Dessutom ingår 18 andra kryddor och örter som tillsammans skapar den eleganta, mjuka och balanserade smak som är karakteristisk för Citadelle. Om enbären är dirigenten i smaksymfonin så spelar citrus och exotisk kryddighet med utmärkande muskot och berberpeppar förstaviolinerna. Bland ingredienserna märks dessutom lakrits, kardemumma, stjärnanis och blommor som viol och blåklint.

–      Det är framförallt två saker som gör Citadelle unik. Dels destilleringen i cognacshuset Ferrands handgjorda kopparpannor, dels en helt unik infusionsteknik som ägaren Alexandre Gabriel har varit med och utvecklat - och fått den patenterad i Frankrike som en egen metod för att tillverka gin, säger brand manager Hugo Simberg hos den svenska importören Spring Wine & Spirits.

Den unika tillverkningsmetoden går ut på att man infuserar alkoholen med ingredienserna vid olika alkoholhalter före destillering. Infusionen (som kan liknas vid att man lägger i stora tepåsar) pågår under tre till fyra dagar beroende på vad som krävs för att utvinna mest smak. Den patenterade metoden ger Citadelle en helt egen karaktär, som sedan förstärks genom destillation över öppen eld i små kopparpannor.

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.