Citadelle - unik Gin från Frankrike!

Den 22 februari landar Citadelle slottsgin i Systembolagets beställningssortiment. Det är en stilbildande gin som för snart 30 år sedan var en del i den våg av hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle hyllas kontinuerligt av kritiker och har blivit flerfaldigt prisbelönt vid internationella tävlingar. Artikelnummer är 50250 och priset 299 kronor.

Sveriges ledande ginexpert Örjan Westerlund utser i sin bok ”Gin – en kärlekshistoria” Citadelle till en favoritgin och skriver: ”Enbärskärlek på flaska. En gin som borde göra alla med gintillverkarambition lite avis”.

Citadelle Gin kommer från slottet Château de Bonbonnet i Cognac i sydvästra Frankrike. Slottsmarken täcks av de enbärsbuskar som används för att sätta Citadelles signatursmak. Dessutom ingår 18 andra kryddor och örter som tillsammans skapar den eleganta, mjuka och balanserade smak som är karakteristisk för Citadelle. Om enbären är dirigenten i smaksymfonin så spelar citrus och exotisk kryddighet med utmärkande muskot och berberpeppar förstaviolinerna. Bland ingredienserna märks dessutom lakrits, kardemumma, stjärnanis och blommor som viol och blåklint.

–      Det är framförallt två saker som gör Citadelle unik. Dels destilleringen i cognacshuset Ferrands handgjorda kopparpannor, dels en helt unik infusionsteknik som ägaren Alexandre Gabriel har varit med och utvecklat - och fått den patenterad i Frankrike som en egen metod för att tillverka gin, säger brand manager Hugo Simberg hos den svenska importören Spring Wine & Spirits.

Den unika tillverkningsmetoden går ut på att man infuserar alkoholen med ingredienserna vid olika alkoholhalter före destillering. Infusionen (som kan liknas vid att man lägger i stora tepåsar) pågår under tre till fyra dagar beroende på vad som krävs för att utvinna mest smak. Den patenterade metoden ger Citadelle en helt egen karaktär, som sedan förstärks genom destillation över öppen eld i små kopparpannor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CETPressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.