Civil Rights Defenders anmäler spridningen av känsliga personuppgifter inom den digitala annonsindustrin

I dag lämnar Civil Rights Defenders in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige. I anmälan uppmärksammar vi hur känsliga personuppgifter sprids i strid med GDPR:s regler på den automatiserade marknad som byggts upp kring digital annonsering och så kallad Real time bidding (RTB).

Systemet med RTB innebär att data, så som människors personliga sökhistorik, geografiska plats och vilka sajter man besöker, delas utan samtycke med tusentals företag. Persondatan sprids och säljs till företag som använder den för att skapa riktade annonser. Anmälan riktar sig mot Google och Interactive Advertising Bureau (IAB) som är de ledande aktörerna på området.

Den bristande hanteringen av personuppgifter går emot EU:s bestämmelser om dataskydd, GDPR.

– Det är en allvarlig kränkning av människors integritet och rätt till privatliv och det är något som påverkar oss allaPersondata sprids okontrollerat och utan insyn. Det system som byggts upp bortser helt från bestämmelserna i GDPR, som ska skydda mot just detta, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders anmälan i Sverige är den senaste i raden av ett större arbete runtom i Europa som påbörjades 2018, där flera organisationer skickat in anmälningar. Totalt har anmälningar skickats in i 22 länder, däribland Frankrike, Tyskland och PortugalMed anmälningarna vill organisationerna att myndigheterna i berörda EU-länder samarbetar och utreder företagens bristande skydd av personuppgifter och hur hanteringen bryter mot GDPR.

Det är viktigt att våra personuppgifter inte sprids utan laglig grund eller att vi godkänt det, särskilt när det är fråga om känsliga personuppgifter som till exempel vår hälsa eller sexuella läggning. Enligt lag ska människor ha kontroll över sina personuppgifter, var de tar vägen och hur de används, säger John Stauffer.

Dataskyddsmyndigheterna i Belgien och Irland utreder för närvarande systemet utifrån GDPR:s regler och Civil Rights Defenders vill att IMY samarbetar med dessa myndigheter i de pågående utredningarna.

Bakom arbetet står bland annat Civil Rights Defenders samarbetspart – organisationen Civil Liberties Union for Europe som arbetar för att mänskliga rättigheter ska respekteras inom EU.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CET | Pressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.

Burmesisk demokratiaktivist utsedd till årets människorättsförsvarare10.12.2020 07:31:00 CET | Pressmeddelande

Civil Rights Defenders har utsett aktivisten och demokratikämpen Naw Ohn Hla till årets människorättsförsvarare. Naw Ohn Hla är en av få som vågar kritisera makten i Burma – ett land där oliktänkande förföljs, fängslas och tystas. I över 30 har hon kämpat för mänskliga rättigheter, vilket gjort henne till en måltavla för trakasserier, hot och långa fängelsestraff. Naw Ohn Hla får priset bland annat för sitt arbete för etniska minoriteter och kvinnors rättigheter.