Civil Rights Defenders anmäler spridningen av känsliga personuppgifter inom den digitala annonsindustrin

I dag lämnar Civil Rights Defenders in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige. I anmälan uppmärksammar vi hur känsliga personuppgifter sprids i strid med GDPR:s regler på den automatiserade marknad som byggts upp kring digital annonsering och så kallad Real time bidding (RTB).

Systemet med RTB innebär att data, så som människors personliga sökhistorik, geografiska plats och vilka sajter man besöker, delas utan samtycke med tusentals företag. Persondatan sprids och säljs till företag som använder den för att skapa riktade annonser. Anmälan riktar sig mot Google och Interactive Advertising Bureau (IAB) som är de ledande aktörerna på området.

Den bristande hanteringen av personuppgifter går emot EU:s bestämmelser om dataskydd, GDPR.

– Det är en allvarlig kränkning av människors integritet och rätt till privatliv och det är något som påverkar oss allaPersondata sprids okontrollerat och utan insyn. Det system som byggts upp bortser helt från bestämmelserna i GDPR, som ska skydda mot just detta, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders anmälan i Sverige är den senaste i raden av ett större arbete runtom i Europa som påbörjades 2018, där flera organisationer skickat in anmälningar. Totalt har anmälningar skickats in i 22 länder, däribland Frankrike, Tyskland och PortugalMed anmälningarna vill organisationerna att myndigheterna i berörda EU-länder samarbetar och utreder företagens bristande skydd av personuppgifter och hur hanteringen bryter mot GDPR.

Det är viktigt att våra personuppgifter inte sprids utan laglig grund eller att vi godkänt det, särskilt när det är fråga om känsliga personuppgifter som till exempel vår hälsa eller sexuella läggning. Enligt lag ska människor ha kontroll över sina personuppgifter, var de tar vägen och hur de används, säger John Stauffer.

Dataskyddsmyndigheterna i Belgien och Irland utreder för närvarande systemet utifrån GDPR:s regler och Civil Rights Defenders vill att IMY samarbetar med dessa myndigheter i de pågående utredningarna.

Bakom arbetet står bland annat Civil Rights Defenders samarbetspart – organisationen Civil Liberties Union for Europe som arbetar för att mänskliga rättigheter ska respekteras inom EU.

Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare17.9.2021 12:35:14 CEST | Pressmeddelande

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus13.8.2021 21:48:42 CEST | Pressmeddelande

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.