Civil Rights Defenders fyller 40 år

Idag är det 40 år sedan Gerald och Monica Nagler grundade den Svenska Helsingforskommitten, som idag är den globala människorättsorganisationen Civil Rights Defenders. Syftet var då som nu att stötta världens modigaste människor - människorättsförsvarare.

Den 11 oktober 1982 skrev Gerald och Monica Nagler tillsammans med 15 ytterligare medgrundare på det dokument som lade grund för Svenska Helsningsforskommittén, idag Civil Rights Defenders, hemma i deras kök på Lidingö. Inför grundandet hade Gerald och Monica, samlat många svenska kända politiker, akademiker och kulturpersonligheter som uttryckte stöd för initiativet, bland andra författaren Astrid Lindgren och komikern Tage Danielsson.

Huvudsyftet då var att stödja utsatta människorättsförsvarare i Sovjetunionen och andra länder inom östblocket.

“Idag uppmärksammar vi Civil Rights Defenders 40-åriga kamp för mänskliga rättigheter och demokrati. Vi firar alla de tusentals modiga människor vi jobbat tillsammans med. Vissa kända, men de allra flesta okända män och kvinnor som, utan att få något erkännande för sitt arbete, riskerat sina liv för frihet, demokrati och mänskliga rättigheter”, säger Hanna Gerdes, styrelseordförande för Civil Rights Defenders.

Den svenska kommittén var en av många nationella helsingforskommittéer som grundades vid tiden för att övervaka efterlevnaden av Helsingforsdeklarationen och dess bestämmelser om respekt för mänskliga rättigheter. Deklarationen undertecknades 1975 av 35 länder, däribland Sovjetunionen.

Det som började som en idé hemma hos Gerald och Monica har idag vuxit till en global människorättsorganisation. Idag stöttar Civil Rights Defenders tusentals människorättsförsvarare i över 50 av världens mest repressiva länder på fyra kontinenter.

“Vi är stolta över vad vi åstadkommit tillsammans, men vi är långt ifrån klara. Tyvärr ser vi att demokratisk utveckling snarare backar i många delar av världen. Trots det växer som väl är rörelserna för demokrati och mänskliga rättigheter i storlek och styrka. Vi har en skyldighet att fortsätta stötta dessa rörelser och har fortfarande mycket jobb framför oss”, säger Anders L. Pettersson, Exekutiv chef på Civil RightsDefenders.

Diktaturkompensation för turister ska öka demokratin i svenskarnas semesterparadis 21.11.2022 09:51:34 CET | Pressmeddelande

Svenska turister uppskattas bidra med närmare två miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år. Nu vill människorättsorganisationen Civil Rights Defenders få svenskarna att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir. Ju sämre demokrati desto större kompensation. Kompensationen ska bidra till att stötta det globala demokratiarbetet.