Civil Rights Defenders lanserar Säkerhetsjouren för svenska opinionsbildare

Hot och hat mot oberoende opinionsbildare är utbrett i Sverige. Det visar rapporten "När samhället tystnar" som släpptes av Civil Rights Defenders 2019. Idag lanserar organisationen en säkerhetsjour för att stötta de journalister, aktivister och andra samhällsdebattörer som drabbas. Målet är att undvika att viktiga röster i samhället censurerar sig eller tystnar helt.

– Att opinionsbildare och människorättsförsvarare hotas och hatas till tystnad är något vi känner väl till från vårt arbete med människorättsförsvarare i länder där respekten för mänskliga rättigheter är som sämst. Att liknande metoder används i Sverige är oroväckande. Det fria ordet och möjligheten att granska är grundbultar i ett demokratiskt samhälle, säger Marcin de Kaminski, chef för Civil Rights Defenders arbete med säkerhet och innovation.

Säkerhetsjouren är en kostnadsfri stödfunktion för journalister, aktivister och andra opinionsbildare i Sverige som saknar resurser för sitt eget säkerhetsförebyggande arbete. Alla oberoende yttrandefrihetsaktörer i Sverige med koppling till rättighetsfrågor kan söka stöd genom att kontakta jouren. Civil Rights Defenders kartlägger då risker mot personens verksamhet, liv eller hälsa. Därpå formulerar vi en plan om stöd kring exempelvis riskhantering, de-eskalering av hotfulla personer eller säkerhetsrelaterad juridik, och kan även hänvisa till andra tillgängliga resurser om behovet finns.

– Vi på Civil Rights Defenders har arbetat med säkerhetstöd till utsatta journalister, opinionsbildare och människorättsförsvarare i repressiva länder i många år. Målet med Säkerhetsjouren är att vi ska använda den erfarenheten till att hjälpa viktiga samhällsaktörer som utsätts för olika former av drev och hatkampanjer i Sverige, säger Marcin de Kaminski.

Anmälningar av hot och hat tas ofta inte på allvar

Rapporten ”När samhället tystnar” visar att opinionsbildare som anmäler hot till polisen ofta känner att deras upplevelser förminskas och ignoreras. Hoten är ofta underförstådda och räknas inte som i hot enligt svensk lag. Samtidigt är upplevelsen av fara för den egna säkerheten så pass reell att många av de personer som omnämns i rapporten valt att byta yrke.

– Man är väldigt ensam när man blir utsatt. Jag vet folk som redan har tystnat. Samhället har tystnat. Vi saknar trygghet och skydd, men polisen kan inte avvara personal och ge det stöd som behövs, säger en anonym opinionsbildare i rapporten.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Stockholms tingsrätt: Fel med riktlinjer som gör det möjligt att välja röstmottagare baserat på hudfärg och etnicitet17.2.2021 14:05:26 CETPressmeddelande

Idag kom domen från Stockholms tingsrätt i ett uppmärksammat fall om rasism i vallokaler: En väljare kan inte bestämma vem som ska ta emot dess röst, det skulle kunna vara diskriminerande, slår domstolen fast. Tingsrätten menar även att Stockholms stads valnämnd inte hade skäl att säga upp röstmottagaren Harry Peronius efter att han slagit larm till media om diskriminerande riktlinjer.

Burmesisk demokratiaktivist utsedd till årets människorättsförsvarare10.12.2020 07:31:00 CETPressmeddelande

Civil Rights Defenders har utsett aktivisten och demokratikämpen Naw Ohn Hla till årets människorättsförsvarare. Naw Ohn Hla är en av få som vågar kritisera makten i Burma – ett land där oliktänkande förföljs, fängslas och tystas. I över 30 har hon kämpat för mänskliga rättigheter, vilket gjort henne till en måltavla för trakasserier, hot och långa fängelsestraff. Naw Ohn Hla får priset bland annat för sitt arbete för etniska minoriteter och kvinnors rättigheter.