Civilminister Ida Karkiainen talar i Örnsköldsvik på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar civilminister Ida Karkiainen i Örnsköldsvik.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Tobias Baudin, Socialdemokraternas partisekreterare.

I Örnsköldsvik talar civilminister Ida Karkiainen.

Tid och plats:

11.00 Samling Elite Hotell och avmarsch mot torget.

11.15 Tal på torget.

12.00 Första maj tåg från torget mot Nolaskolan.

13.00 Tal i Aulan på Nola skolan.

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Carolina Sondell, socialdemokratiskt kommunalråd i Örnsköldsvik, carolina.a.sondell@ornskoldsvik.se, 073–652 28 18

Presskontakt Socialdemokraterna nationellt: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.