Civilministern och Handelsordföranden besökte Lidls lager i Rosersberg

I fredags besökte Civilminister Ardalan Shekarabi (s) och Förbundsordförande för Handelsanställda förbund, Susanna Gideonsson, Lidls centrallager i Rosersberg. Syftet med besöket var att träffa medlemmar på en betydande arbetsplats och både Shekarabi och Gideonsson var mycket nöjda med rundvandringen och att få träffa Lidls medarbetare och den lokala fackklubben.

Foto: Peter Eriksson

I fredags besökte civilminister Ardalan Shekarabi och Förbundsordförande för Handelsanställda förbund, Susanna Gideonsson, Lidls centrallager i Rosersberg. Syftet med besöket var att träffa medlemmar på en betydande arbetsplats och både Shekarabi och Gideonsson var mycket nöjda med rundvandringen och att få träffa Lidls medarbetare och den lokala fackklubben.

"Det är viktigt och bra när arbetsgivare och medarbetare är överens. Då har man kommit långt", säger Susanna Gideonsson, Förbundsordförande Handelsanställdas förbund.

"Jag hoppas att det var ett positivt och inspirerande möte för både gäster och medarbetare. Det gör oss mycket stolta att Civilministern är så positiv till Lidl som arbetsgivare och att Handelsordföranden lovordar Lidl som en samarbetespartner som föregår med gott exempel", säger Johan Eriksson, Regionsdirektör Lidl Sverige.

Foto: Peter Eriksson

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.