Civilsamhällets organisationer hjälper coronavirusets riskgrupper

Svenska kyrkan kommer tillsammans med Sveriges Stadsmissioner, Rädda Barnen, Svenska Röda Korset och Riksidrottsförbundet att med volontärer hjälpa kommuner att stötta personer i riskgrupper med matinköp och t.ex. hämtning av medicin.

Folkhälsomyndigheten har tidigare uppmanat personer över 70 år att stanna hemma för att undvika smitta av coronaviruset. I och med detta behöver många hjälp med matinköp och andra tjänster.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har träffat en överenskommelse med fem av Sveriges största civilsamhällsorganisationer: Svenska kyrkan, Svenska Röda Korset, Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen och Sveriges Stadsmissioner.

MSB har vänt sig till civilsamhällets största aktörer med begäran om stöd och hjälp i en tid av samhällskris och ovisshet. Det är ett stort förtroende som visas de fem organisationerna, som sedan 2015 har en nära samverkan både nationellt och lokalt.

– Jag är stolt över att leda en organisation som så snabbt kan svara upp mot den fråga vi fått från samhället, säger biskop Susanne Rappmann. Våra församlingar har duktiga medarbetare som redan har gått in i att organisera detta arbete.

Organisationerna samordnar sina volontärer runt om i landet och samarbetar med kommunerna. Svenska Röda Korset koordinerar arbetet nationellt. På lokal nivå samordnas uppdragen av en av organisationerna med stor lokal kapacitet. Volontärer från någon av organisationerna utför uppdragen. Svenska kyrkan och Svenska Röda Korset bedöms vara de två som har störst lokal kapacitet.

– Vi är vana vid att arbeta med volontärer, säger biskop Susanne Rappmann. Nu får dessa delvis nya uppgifter. Viktiga uppgifter för att hålla både livet och livsmodet uppe i en situation som vi bara kan lösa tillsammans.

Överenskommelsen presenteras onsdagen den 25 mars kl. 14 vid myndigheternas dagliga presskonferens. MSB informerade då om samarbetet med civilsamhället.