Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

CJ Wilson - Årets Guard i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Guard - som går till CJ Wilson, Jämtland Basket!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för andra gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Guard: CJ Wilson, Jämtland Basket

Under sin första säsong i SBL Herr satte den 27-årige amerikanen direkt i säsongsinledningen. I omgång 3 mot Norrköping Dolphins 7 oktober stod han för 22 poäng, 15 assists och 9 returer, och han har fortsatt leverera. Under säsongen har Wilson startat och spelat i alla 32 grundseriematcher, 32.1 minuter per match - 7:a i SBL Herr.

Wilson snittar 14.1 poäng, 7.4 assists, 4.5 returer och 1.4 steals per match. Med sitt snitt på 7.4 assists (totalt 302) är han bäst i SBL Herr.

Mot Umeå BSKT den 7 december noterade han en "triple-double" - 26 poäng, 14 assists och 11 returer. Under grundserien hade han åtta matcher med 10 eller fler assists.

Hans insatser är en stor anledning till att Jämtland slutade på andra plats i grundserien, och nu ska spela sin första finalserie någonsin.

I omröstningen till utmärkelsen Årets Guard fick Wilson nästan hälften av rösterna, 47.40%, och var populärast hos lagkaptener, coacher och media. Han fick 15 procent fler röster än tvåan Felix Terins.

Kommentar till utmärkelsen:
"Point guarden har lett sitt lag till nya höjder genom både osjälviskt spel och individuella prestationer, med rutin och basket-IQ som grädde på moset."

Röstresultat Topp 5 - Årets Guard

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS GUARD 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 CJ Wilson, Jämtland Basket 41,7 5,7 47,40%
2 Felix Terins, Norrköping Dolphins 25 7,4 32,40%
3 De'Riante Jenkins, BC Luleå 2,8 5,5 8,30%
4 Trey Freeman, Södertälje BBK 2,8 2,1 4,90%
5 Gustav Hansson, Umeå BSKT 2,8 0,3 3,10%
6 Liam O'Reilly, Köping Stars - 1,9 1,90%
- Övriga - 2,1 2,10%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 19 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.