Claes återvänder till humorscenen

Efter tre år på franska rivieran. Claes Månsson gör comeback i teatervärlden. Först ut: en scenversion av Gideon Wahlbergs Grabbarna i 57:an. Premiär 1 juli på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg.

2Entertain - part of Moment Group

En förvirrad kyrkoherde var hans senaste ess i rockärmen, sommaren 2015, i Falkenberg.

Tre år senare ska Månsson återgå till skratten och det halländska teaterlivet.
– Vad som helst kan hända, jag har kanske glömt bort hur man gör, säger Claes Månsson och ler.

Strax efter nyår bestämde han sig. Claes Månsson återvänder till teatern och ensemble-arbetet. Under tre år har han framför allt fokuserat på ett behagligt liv i franska Antibes, samtidigt som han då och då återvänt för filmjobb (nya Lorryfilmen, filmen Halvdan Viking, Saltön, tv-serien Lingonligan).

- Jag har ibland känt mig som förre utrikesministern, Carl Bildt. Flugit och farit på internationellt
uppdrag, med regelbundna återbesök i Sverige, säger Claes med ett leende.

– Det är lätt hänt att man blir bekväm. Jag vande mig vid att hänga på Rivieran, varma baguetter från det lokala bageriet och klämma ut det sista ur solkrämstuben. Samtidigt som inspelningarna alltid är uppstyrda och proffsiga, med alla kugghjul som underlättar jobbet. Men till slut längtade jag tillbaka till grunden, till en teatergrupp att spexa och skratta med. Att få improvisera på repet, pröva olika repliker utan att en scripta exploderar, säger Claes med ett skratt.

Första återseendet blir ”Pilsner & Penseldrag”. En scenversion av Gideon Wahlbergs anrika Grabbarna i 57:an, en stor tittarframgång i SVT för 40 år sedan. På sin tid spelades de båda plankstrykarna av Bert-Åke Varg och Sune Mangs. Nu ska rollerna göras av Månsson och Jojje Jönsson.

- Det var en kioskvältare på den tiden när Sverige bara hade två kanaler. Alla såg den! säger Claes.

- Ja, för att i andra kanalen gick väl Ykköskanava, nyheter på finska, säger Jojje Jönsson.

- Ihop med serien ”Herr och fru Papphammar” med Gösta Ekman var det höjdarna. Jag satt som klistrad. Jag var fritidsledare på den tiden. Ett par år senare sökte jag in till scenskolan, minns Claes.

Fotnot. Biljetterna släpps den 3 april kl 10.00.

Rollkaraktär - Spelas av

Fabian "Fabbe" Karlsson (målare) - Claes Månsson
​(i TV-serien: Bert-Åke Varg)

Vicke Vallin (målare) - Jojje Jönsson

Regissör Ulf Dohlsten.
​Manus Gideon Wahlberg
​Bearbetning: Lars Classon & Jojje Jönsson

Pilsner & Penseldrag prod. av 2Entertain. Producent Janne Andersson.
Press Magnus Stråberg, 0705-16 6090

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten showtic.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.

Sveriges populära komikertrio Thomas Petersson, Sussie Eriksson och Johan Petersson laddar för komedi på Krusenstiernska Teatern i sommar!27.4.2018 10:25Pressmeddelande

Det blir komiskt kaos när Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Förberedelserna är nu i fullgång, manusläsning och repetitioner har startat, allt inför den stora sommarpremiären den 28 juni på Krusenstiernska Teatern.

ÅRETS SOMMARTURNÉ - ROLANDZ ger sig ut på FULDANS TOUR 201820.4.2018 10:33Pressmeddelande

Den mest framgångsrika händelsen från Karlskoga, efter Bofors Järnbruk, ger sig äntligen ut på turné igen! Efter den formidabla succén i Melodifestivalen har grabbarna i bandet legat i hårdträning för att möta ett soligt sommarsverige. Bussen är tvättad, kostymen är struken och håret på trummis-Robban är om möjligt ännu större. Framförallt kommer det att glittras, paljettas och sprakas till ett jädra hålligång!