Claes återvänder till humorscenen

Efter tre år på franska rivieran. Claes Månsson gör comeback i teatervärlden. Först ut: en scenversion av Gideon Wahlbergs Grabbarna i 57:an. Premiär 1 juli på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg.

2Entertain - part of Moment Group

En förvirrad kyrkoherde var hans senaste ess i rockärmen, sommaren 2015, i Falkenberg.

Tre år senare ska Månsson återgå till skratten och det halländska teaterlivet.
– Vad som helst kan hända, jag har kanske glömt bort hur man gör, säger Claes Månsson och ler.

Strax efter nyår bestämde han sig. Claes Månsson återvänder till teatern och ensemble-arbetet. Under tre år har han framför allt fokuserat på ett behagligt liv i franska Antibes, samtidigt som han då och då återvänt för filmjobb (nya Lorryfilmen, filmen Halvdan Viking, Saltön, tv-serien Lingonligan).

- Jag har ibland känt mig som förre utrikesministern, Carl Bildt. Flugit och farit på internationellt
uppdrag, med regelbundna återbesök i Sverige, säger Claes med ett leende.

– Det är lätt hänt att man blir bekväm. Jag vande mig vid att hänga på Rivieran, varma baguetter från det lokala bageriet och klämma ut det sista ur solkrämstuben. Samtidigt som inspelningarna alltid är uppstyrda och proffsiga, med alla kugghjul som underlättar jobbet. Men till slut längtade jag tillbaka till grunden, till en teatergrupp att spexa och skratta med. Att få improvisera på repet, pröva olika repliker utan att en scripta exploderar, säger Claes med ett skratt.

Första återseendet blir ”Pilsner & Penseldrag”. En scenversion av Gideon Wahlbergs anrika Grabbarna i 57:an, en stor tittarframgång i SVT för 40 år sedan. På sin tid spelades de båda plankstrykarna av Bert-Åke Varg och Sune Mangs. Nu ska rollerna göras av Månsson och Jojje Jönsson.

- Det var en kioskvältare på den tiden när Sverige bara hade två kanaler. Alla såg den! säger Claes.

- Ja, för att i andra kanalen gick väl Ykköskanava, nyheter på finska, säger Jojje Jönsson.

- Ihop med serien ”Herr och fru Papphammar” med Gösta Ekman var det höjdarna. Jag satt som klistrad. Jag var fritidsledare på den tiden. Ett par år senare sökte jag in till scenskolan, minns Claes.

Fotnot. Biljetterna släpps den 3 april kl 10.00.

Rollkaraktär - Spelas av

Fabian "Fabbe" Karlsson (målare) - Claes Månsson
​(i TV-serien: Bert-Åke Varg)

Vicke Vallin (målare) - Jojje Jönsson

Regissör Ulf Dohlsten.
​Manus Gideon Wahlberg
​Bearbetning: Lars Classon & Jojje Jönsson

Pilsner & Penseldrag prod. av 2Entertain. Producent Janne Andersson.
Press Magnus Stråberg, 0705-16 6090

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten showtic.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.