Clara Henry leder åter årets viktigaste galakväll

Hon ledde ifjol vad vi håller som årets viktigaste gala. Nu tar Clara Henry hand om Årets Eldsjäl även 2022. – Så mäktigt att få möta dessa lokala, relativt osynliga hjältar som gör så otroligt mycket för unga inom föreningslivet.
Clara Henry, Foto:Bildbyrån

Kan du tänka dig ett nedsläckt föreningsliv?

Inte vi heller!

Just därför får våra eldsjälar aldrig sluta brinna.

Sedan 2008 har Folkspel arrangerat Årets Eldsjäl, en tävling som syftar till att lyfta och hylla en kategori människor som bidrar till den största samhällsnytta vi har.

Med en låga som aldrig får slockna

Precis som 2021 är det Clara Henry som kommer att leda galakvällen på Cirkus i Stockholm 16 mars.

Hon beskriver en eldsjäl utifrån sitt perspektivså här:

– En empatisk, inkluderande, livsglad person som är närmast synsk. Som liksom förstår vad folk behöver eller känner utan att de alltid behöver säga det högt. Och som gärna ordvitsar. Personer som kan dra spontana ordvitsar är ju generellt bättre människor än vi andra, det är sen gammalt.

För andra året i följd har vi den stora äran att ha dig som programledare. Varför är det ett uppdrag som tilltalar dig så?

– Jag blir som en stolt mamma. Och jag har inte ens barn så jag borde inte veta hur det känns. Men klart man vill tacka ja till ett sånt uppdrag.

Även Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet lyfter en speciell galakväll och hyllar de ideella insatser som håller föreningslivet flytande.

– I regn, snö och solsken möter eldsjälarna i idrottsrörelsen barn, unga och vuxna. Eldsjälarna sprider glädje och trygghet och är personer som idrottens aktiva delar både skratt och gråt med. Utan alla idrottens närmare 880 000 eldsjälar ingen idrott. Deras insatser går inte att värdera och just därför är Årets Eldsjäl ett fint sätt att sätta ljus på deras fantastiska insatser, säger Björn Eriksson.

Det oavlönade arbete som ideella ledare lägger ner varje år beräknas ha ett värde på 20 miljarder kronor.

Årets Eldsjäl är tillägnad alla vardagshjältar som gör föreningslivet möjligt. I det som kallas årets viktigaste galakväll ska några av dem välförtjänt få skina i strålkastarljuset och samtidigt stå som symboler för alla andra som gör vår största folkrörelse möjlig.

För att vi inte heller kan tänka oss ett nedsläckt föreningsliv.

Här finns mer att läsa om Årets Eldsjäl, möta årets finalister och rösta på sin favorit: www.folkspel.se/aretseldsjal/

Årets Eldsjäl med galakväll genomförs på Cirkus i Stockholm 16 mars.

Clara Henry, Foto:Bildbyrån