Clarion Hotel lanserar ett eget mobilspel, Clarion Empire, i samarbete med prisbelönade spelstudion Hello There

Clarion Hotel, vinnare av Grand Travel Award (Sveriges bästa hotellkedja) sex år i rad, lanserar nu stolt sitt första egna mobilspel. Spelet, kallat Clarion Empire, utmanar spelaren i att bygga världens högsta Clarion-hotell.

Spel är kanske inte det första man förknippar med en hotellkedja med. Men eftersom vi inte är som alla andra hotellkedjor kändes detta helt rätt för oss, säger Jessica Castegren, Head of Marketing & Communication, Clarion Hotel.

- Hos oss vill vi tänka nytt och möta våra gäster där de befinner sig. Med tanke på att drygt en miljard människor i världen har en smartphone, som de använder i snitt 2 ½ timme per dag. kändes det som ett naturligt sätt att addera ytterligare en dimension i hotellupplevelsen.

Ett annorlunda mervärde
Initialt var tanken att ta fram en gäst-app fullmatad med information. Men under vägen föddes idén om att addera ett annorlunda mervärde till vistelsen, förknippat med vetskapen om att ungefär 800 miljoner av alla smartphone-ägare spelar på sina telefoner. Och samtidigt erbjuda något som speglar Clarions vision om att erbjuda en ökad livskvalitet för både gäster och medarbetare. Att hitta en annorlunda och samtidigt kul lösning blev så småningom uppdraget för Hello There. Spelutvecklaren Hello There, har byggt prisbelönade spel för varumärken som Avicii, Sony PlayStation och Volvo.

För Hello There låg den stora utmaningen i att ta fram ett spel, som kan spelas av alla – oavsett spelvana – men som också ger hard core gamern någor att bita i.

- Vi tittade på ett antal olika idéer men fastnade gemensamt för ett stacker game där spelaren ska konstruera ett eget Clarion-hotell, genom att släppa våningsplan ovanpå varandra, säger Joakim Eklund, Concept Developer och Senior Writer, på Hello There.

- Ju högre hotellet blir, utan att rasa, desto fler poäng tjänar spelaren. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hur samarbetet utvecklats.

Tidsfördriv med bonuseffekt
Som en extra bonus kan spelaren hämta ut olika priser, baserat på uppnådd poäng – exempelvis finkaffe, hotellkuddar och hotellpengar att använda på hotellet. Spelet som är gratis att ladda ner på App Store och Google Play har redan skapat mycket buzz internt.

- Clarion Empire är ett kul tidsfördriv som vi kan erbjuda alla våra gäster oavsett om de reser ensamma, med familjen eller är här för att konferera. Alla kan spela, när som helst, var som helst. You are never bored at Clarion Hotel, hälsar Fredrik Blomberg, General Manager Clarion Hotel Post.

Initialt kommer spelet att testas på två Clarion hotell, Clarion Hotel Post i Göteborg och Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Det är också bara där spelarna kommer att kunna hämta ut sina vinster. Efter test och utvärdering (via ett formulär i spelet), kommer spel-appen rullas ut på samtliga Clarion Hotel i Sverige och Norge under våren.