Clarion Hotel PostClarion Hotel Post

Clarion Hotel Post & Quality Hotel 11 levererar mat till utsatta barn i Göteborgsregionen.

Nu startar Rädda Barnen och maträddartjänsten Karma en insamling för att leverera 100 000 måltider till barn. I samarbete med Göteborgshotellen Clarion Hotel Post och Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen levereras nu ca 100 måltider dagligen till utsatta barn i Göteborgsregionen.

Barn och unga som redan lever under knappa ekonomiska förhållanden får det
ännu svårare under coronakrisen. Nu startar Rädda Barnen och
maträddartjänsten Karma en insamling för att leverera 100 000 måltider till
barn.
Barn och unga som redan lever under knappa ekonomiska förhållanden får det ännu svårare under coronakrisen. Nu startar Rädda Barnen och maträddartjänsten Karma en insamling för att leverera 100 000 måltider till barn.

”Rädda Barnen kontaktade mig och berättade att de sett att barn som befinner sig i utsatta situationer fått det ännu tuffare under coronakrisen. Bland annat har de ännu sämre möjligheter att få bra mat”, säger Elsa Bernadotte, en av grundarna till Karma som utvecklat en app där användarna kan köpa överbliven mat som annars hade slängts. Karma bestämde sig för att använda sitt nätverk av restauranger och närmare en miljon användare för att samla in pengar till måltider som Rädda Barnen kan leverera till behövande familjer.

I Göteborg var Nordic Choice Hotels direkt med på bollen och Clarion Hotel Post och Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen levererar sedan måndagen 4 maj ca 100 luncher dagligen:

- Karma kontaktade oss och vi kände direkt att vi både ville och kunde bidra här och snabbt komma igång. Vi jobbar kontinuerligt med olika projekt i göteborgsregionen med hållbarhet och stödjande insatser så det kändes verkligen som ett samarbete vi ville vara med på, säger Sara Lake, VD på Clarion Post.

Det är Rädda Barnen som sköter hanteringen av matleveranserna till familjer i utsatthet, men pengarna som samlas in gör också nytta för den krisande restaurangbranschen.

- I samband med coronakrisen har vi sett en kraftig minskning av antalet kunder på våra restauranger. Även om vi anpassar verksamheten är det svårt att beräkna gästflödet och mat riskerar att annars slängas. Samtidigt ser Rädda Barnen att fler barn går hungriga, det blir en win för alla, säger Christina Bromander, VD på Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen.

Det totala målet i Sverige är satt till 100 000 måltider eller 5 miljoner kronor. ”Om bara tio procent av Karmas användare donerar en måltid så är vi i mål”, säger Elsa Bernadotte.

För att få ytterligare spridning på insamlingen har Karma dragit igång en kampanj i sociala medier, inspirerat av Icebucket challenge som blev en global succé för några år sedan och samlade in stora belopp till forskning kring sjukdomen ALS.
”Konceptet är ganska enkelt. Du donerar fem måltider, äter en citron, utmanar fem andra och delar det i sociala medier. Kampanjen vill förmedla att när något i livet är surt är tanken att vända en dålig situation. Jag startade och har bland annat utmanat Cristina Stenbeck, Steve Angello och Marcus Samuelsson”, säger Elsa Bernadotte.

För mer information kontakta:
Sara Lake, VD Clarion Hotel Post
Christina Bromander, VD Quality Hotel 11,
christina.bromander@choice.se tel: 0705 27 29 70
Sarah Hoof, Karma, sara@karma.life, tel: 0709 99 16 11

Barn och unga som redan lever under knappa ekonomiska förhållanden får det
ännu svårare under coronakrisen. Nu startar Rädda Barnen och
maträddartjänsten Karma en insamling för att leverera 100 000 måltider till
barn.

+46 31 61 90 00http://www.clarionpost.se

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt är en  mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda och VRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Sex år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja 2018 och Sveriges bästa konferenshotell 2019 genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 190 hotell och 14 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels och Clarion, samt 15 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Hotellkonserter – nytt koncept med premiär på Valborg21.4.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Tomma hotell och inställda konserter. Då fick Clarion Hotel Post och eventbyrån Revolve idén att lansera ett nytt koncept – hotellkonserter! På Valborgsmässoafton är det premiär och på scen i en studio på Clarion Hotel Post i Göteborg står Timo Räisänen. Från hotellrummen följer gästerna konserten live. De chattar och önskar låtar och några utvalda kommer höra en knackning på dörren och bjudas in till att följa konserten på plats.