Clever Sverige blir Bee Charging Solutions

Clever Sverige byter namn till Bee Charging Solutions och fortsätter driva omställningen till e-mobilitet framåt genom att utveckla framtidens laddlösningar under ett nytt varumärke.

På initiativ av Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping bildades våren 2015 företaget som blev känt som Clever Sverige AB, med ambitionen att spela en aktiv roll i omställningen till e-mobilitet. Idag är Clever Sverige den ledande laddoperatören för elbilsladdning på den svenska marknaden. Nu tar företaget ytterligare ett steg för att utveckla sömlösa laddlösningar, som tillgodoser det ökande behovet på svenska marknaden, under det nya namnet Bee Charging Solutions.

-Vi fortsätter att leverera innovativa produkter och tjänster med elbilsföraren i fokus. Bee har som målsättning att erbjuda laddning där behovet finns. Vårt fokus är att satsa ännu mer på utvecklingen av våra egna lösningar och gränssnitt. Exempelvis lanserar vi en ny app under våren och flera nya kunderbjudanden är under utveckling”, säger Fredrik Nordin, vd på Bee Charging Solutions.

Ägarkonstellationen är samma som tidigare och fortsätter att utveckla sitt engagemang i företaget och marknaden för elbilsladdning.

-Vår satsning på elbilsladdning har gått över förväntan och Clever Sverige uppvisar en imponerande tillväxt på en ny marknad. Därför kommer vi att satsa ännu mer på att utveckla den svenska marknaden för elbilsladdning och på så sätt ta nästa steg i företagets utveckling. Och ser vi lokalt här i Linköping, så har Tekniska verkens delägarskap i Clever/Bee inneburit en stor satsning på elbilsladdning i kommunen, vilket har lett till att Linköping har tagit täten som Sveriges laddningstätaste stad. Det i sin tur betyder också att det har blivit mycket enklare att köra elbil i Linköping och regionen, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken.

Samarbetet med Clever A/S i Danmark kommer att förändras, vilket påverkar tillgången till det danska laddnätverket. I övrigt sker inga förändringar och alla befintliga kunderbjudanden finns kvar. I Bees publika laddnätverk i Sverige laddar användaren som vanligt och kan få laddhjälp dygnet runt.

Laddabonnemang och laddbrickor fungerar precis som tidigare. För bästa kundupplevelse uppmanas användare av det svenska laddnätverket att ladda ner appen från Bee som kommer uppdateras med nya funktioner under våren.

Det nya varumärket rullas ut under våren 2019. Marknaden kommer att möta Bee Charging Solutions inom alla segment där företaget erbjuder sina laddlösningar. Den nya grafiska profilen kommer synas på webbplatsen som byter adress från clever.nu till bee.se Laddstationerna i det publika laddnätverket i Sverige kommer att profileras om med det nya varumärket.

För mer information:
Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping AB
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Fredrik Nordin, vd, Bee Charging Solution

Nathalie Kinell, marknadschef, kommunikation, Bee Charging Solutions

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se