Climate AID – en Galakonsert på GöteborgsOperan

Den 16:e september arrangeras för första gången Climate AID – en galakonsert med syfte att öka kunskapen runt klimatproblemen med fokus på djur, natur och för att lyfta innovativa lösningar. Bakom initiativet står den Göteborgsbaserade djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation. - Vi vill skapa positiva krafter för att lyfta fram lösningarna, säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.

foto: Joakim Roos

Göteborg står i världens centrum när premiären av Climate AID går av stapeln. Genom att arrangera en galakonsert med fokus på djur, natur och klimat hoppas The Perfect World Foundation att på ett nytt och positivt sätt väcka uppmärksamhet kring klimatfrågan med syfte att lyfta konkreta innovativa lösningar. Den 16:e september samlas 1 300 personer på GöteborgsOperan för Climate AID. På scen kommer en mix av kända artister och experter blandas med företagsledare, filantroper, politiker och kungligheter. Även GöteborgsOperans Orkester kommer att finnas på plats.

Klimatförändringarna är det enskilt största hotet mot vår världs natur- och djurliv, och efter att vi passerat pågående Coronapandemi vill vi inte ha fler problem orsakat av oss själva. Vi måste samla alla positiva krafter för att lyfta fram lösningarna på problemen i tonerna av glädje - säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.

Climate AID den 16:e september kommer att bli en viktig och underhållande dag. På scen kommer gästerna bland annat få se och höra HSH Prins Albert II av Monaco, Sarah, Duchess of York, Charlotte Perrelli, före detta chefen för UNEP, Erik Solheim, Martin Stenmarck, före detta finansministern Anders Borg, Uno Svenningsson och många fler.

The Perfect World Foundation har tidigare anordnat flera event för att stötta olika djur- och naturområden där bland annat noshörningar, elefanter, havet och isbjörnar har fått stå i fokus.

Galakonserten i Göteborg är den första i organisationens 10-årsplan med syfte att hitta och implementera lösningar. Dialogen är igång med andra internationella arenor som vill ta över stafettpinnen med Climate AID, men eventet på GöteborgsOperan är nummer ett - säger Ragnhild Jacobsson.

Climate Aid på Göteborgsoperan
foto: Joakim Roos

The Perfect World Foundation är en djur- och naturorganisation som grundades i Göteborg 2010 för att öka kunskapen om och samla in pengar till globala djur och naturområden i kris. Under åren har organisationen anordnat ett antal välgörenhetsevent med fokus på världens djur och natur. Organisationen delar varje år ut den prestigefyllda utmärkelsen TPWF-Award eller ”The Conservationist of theYear” där man finner pristagare som Greta Thunberg – Sir David Attenborough – Dr Jane Goodall – Dr Sylvia Earl – Dr Richard Leakey – Mark Shand och i år HSH Prince Albert II av Monaco.

Artister sjunger gratis för djuren24.4.2020 10:14:37 CESTPressmeddelande

Att klimatförändringarna påverkar vilda djur och vår natur är en fråga som engagerar. Den 16:e september planeras galakonserten Climate AID på GöteborgsOperan med syfte att höja kunskapen och samla in pengar till vilda djur och naturområden i kris. Coronakrisen har helt tagit bort möjligheten för många artister att tjäna pengar, trots detta så ställer sveriges artistelit nu upp helt utan ersättning för de vilda djuren och klimatet. - Många djurprojekt runt om i världen går nu på knäna och läget är akut, säger Ragnhild Jacobsson, initiativtagare och VD på The Perfect World Foundation.

Greta Thunberg går i giganters fotspår - tilldelas prestigefyllt pris29.12.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Greta Thunberg blir första svensk att tilldelas natur- och djurorganisationen The Perfect World Foundations hederspris, The Perfect World Award. Hon får även utmärkelsen ”The Conservationist of the Year”. Priset delas ut årligen och bland tidigare pristagare finns bland annat Dr. Jane Goodall och BBC-prodilen Sir David Attenborough. - Greta får priset för att hon har lyckats skapa en global uppmärksamhet kring klimatfrågan, säger Ragnhild Jacobsson, VD på The Perfect World Foundation.

Boozt.com i samarbete med The Perfect World Foundation - vill göra modebranschen grön8.8.2019 08:10:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ideella organisationen The Perfect World Foundation, tillsammans med Boozt.com och konstnären Mikael B, vill påverka modebranschen till att bli mer hållbar och skapar nu ett grönt initiativ för att minska klimatavtrycket. Initiativet lanseras under modeveckan i Köpenhamn under augusti och kommer även innebära att TV-profilen David Attenborough fortsätter att bli hedrad med en egen skog.