Clockwork lanserar hållbarhetswebb

För andra året i rad tar Clockwork fram en frivillig hållbarhetsrapport – och i år även en hållbarhetswebb. Fokus ligger fortsatt på social hållbarhet eftersom det är där bolaget identifierat störst påverkansgrad. Ambitionen är att vara det självklara valet för alla som vill jobba för ett mer hållbart, jämställt och inkluderande näringsliv.
Clockworks ambition är att vara det självklara valet för alla som vill jobba för ett mer hållbart, jämställt och inkluderande näringsliv

Precis som 2020 blev 2021 ett händelserikt år i Clockworks historia. Det största och viktigaste är att bolagets hållbarhetsarbete gick från att vara ett projekt till en fullt integrerad del av verksamheten.

– Sedan 2018 är vi miljöcertifierade enligt ISO 14001, men vi tycker att vi kan bidra med mer än vad standarden kräver. Vi gör det inte för att vi måste utan för att vi vill göra vad vi kan för att bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Petter Lundgren, vd på Clockwork Bemanning & Rekrytering.

Digital hållbarhetsrapport

Clockwork tog fram sin första hållbarhetsrapport för ett år sedan. Nu växlar bolaget upp och lanserar utöver en hållbarhetsrapport också en ny webbsida där man samlar kommunikationen om hållbarhetsarbetet. Sidan är integrerad med Clockworkpeople.se och har tagits fram i samarbete med Anyday i Umeå.
– Syftet är att på ett enkelt och överskådligt sätt ge alla kunder, leverantörer och medarbetare en tydlig bild av hur vi jobbar med hållbarhet i alla led, säger Petter Lundgren.

Ytterligare en nyhet för i år är att Clockwork tagit fram klimatberäkningar för den egna verksamhetens miljömässiga fotavtryck. Beräkningarna utgår från den internationella standardaren Greenhouse Gas Protocol, “GHG-protokollet”, som det ofta kallas på svenska. Målet är att halvera utsläpp från energiförbrukning och transporter.

Tre fokusområden
Clockwork jobbar strategiskt utifrån tre fokusområden – Hållbar kompetensförsörjning, Göra skillnad och ge tillbaka samt Branschens bästa medarbetare.
– Drivkraften är att vara en attraktiv arbetsgivare och samarbetspartner. Genom att ta fram en hållbarhetsrapport visar vi framförallt för oss själva att vi tar frågorna på allvar, säger Sofie Lambertsson, vice vd och regionchef.

Ledarskap har alltid varit en viktig fråga för Clockwork, och det arbetet tog ytterligare steg under 2021. Nu börjar Clockwork kunna skörda frukten av en viktig del av hållbarhetsarbetet där de satsat på ett närmare lokalt ledarskap för alla medarbetare.
– I grund och botten är ett bra ledarskap en viktig arbetsmiljöfråga för alla i organisationen. Det ger oss också bättre förutsättningar att kvalitetssäkra vårt hållbarhetsarbete. Det är ett viktigt steg mot målet att leverera jämställda urval i alla våra rekryteringsprocesser, menar Sofie Lambertsson.

Satsar på eldrivet
För Clockwork är den sociala hållbarheten prioriterad, framför allt i form av att skapa jämställda urval i rekryteringsprocesser. Ett av de övergripande målen är att alla kunder ska ha en jämställd representation i ledningsgruppen innan 2030. Även om den sociala hållbarheten är prioriterad hos Clockwork arbetar man också på alla sätt för att minska den miljömässiga påverkan. Idag är 17 av bolagets 22 tjänstebilar eldrivna.
– Alla bilar vi köpt under 2021 är elbilar, samtidigt som vi satsat mycket på att bygga ut laddinfrastrukturen på alla våra kontor. De fem bilar som fortfarande drivs på diesel körs i norra Sveriges inland, därför har vi valt att behålla dem av praktiska skäl tills infrastrukturen byggts ut ytterligare även där. I och med vår ökade elanvändning har vi också upphandlat ett nationellt elavtal som säkerställer att alla våra kontor använder grön el från förnybara källor, berättar Petter Lundgren.