Clockwork och Linguista hjälper elever att nå sin fulla potential

Hur kan vi öka likvärdigheten inom språkundervisning? Tillsammans! Nu inleder Linguista och Clockwork ett samarbete för öka kvaliteteten inom modersmålsundervisning och studiehandledning i svenska skolor.
Samarbetet mellan Clockwork och Linguista skapar möjligheter att öka likvärdigheten och tillgängligheten för modersmålselever i svensk skola.

Med Clockworks starka nätverk på många orter runt om i landet och Linguistas expertis inom språkundervisning skapas nu möjligheter att gemensamt öka likvärdigheten och tillgängligheten för modersmålselever i svensk skola.

-        - Jag är glad över att vi samarbetar med Clockwork kring den här frågan. Vi förenas i samma strävan mot ökad tillgänglighet och likvärdighet samt att ge elever bättre förutsättningar att klara skolan. I slutändan handlar det om att alla elever ska nå målen och sin fulla potential, oavsett var man bor i Sverige eller vilket modersmål man har, säger Joakim Bodén, Verksamhetschef på Linguista

Linguista erbjuder språkundervisning genom när- och fjärrlärande till skolor som inte själva har möjlighet att anställa språklärare. Tillsammans med Clockwork hoppas företaget nå ut till fler rektorer för att kunna bidra med lösningar så att eleverna får den undervisning de har rätt till.

Clockwork är experter på att hjälpa skolor att hitta rätt personal och drivs likt Linguista av att utveckla den svenska skolan genom att tänka nytt med kvaliteten i fokus. Fred Hussein, affärsområdeschef på Clockwork, är nöjd och förväntansfull över samarbetet.

-        Vi har mycket liknande värderingar och samma mål. Vi vill ta tillvara på våra kandidater och nätverk på bästa sätt. Då tror jag att samarbetet med Linguista kan gynna både oss, våra kandidater och i slutändan höja nivån på modersmålsundervisningen i Sverige.

Om Linguista
Linguista erbjuder kvalitativ när- och fjärrundervisning inom modersmålsundervisning samt studiehandledning på modersmål och moderna språk. Linguista är en del av AcadeMedia EdTech som utvecklar och driver digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola.

Om Clockwork
Clockwork Skolbemanning & Rekrytering är företaget med mångårig erfarenhet av skolverksamhet. Vi bistår huvudmän och skolledare över hela landet med bemanning och rekrytering av all skolpersonal – från förskola till högskola. Vi arbetar mot samtliga skolformer och kan genom goda samarbeten och relationer skapa utrymme för det som vi tycker är viktigt – att du som skolledare och pedagog får vara elevernas främsta resurs för inlärning.

Joakim Boden, verksamhetschef på Linguista
joakim.boden@academedia.se